Dag 117 - Shoppen in Cebu city

14 mei 2018 - Cebu City, Filipijnen

We hebben niet fantastisch geslapen in het Red Planet hotel. De kamer is erg vochtig en de airco maakt een enorme herrie als hij aanstaat. Om deze reden komen we langzaam op gang. We brengen de ochtend door met lezen en een beetje suffen in bed. Het is vandaag 14 mei, en dat is een nationale feestdag in de Filipijnen, omdat ze dan gaan stemmen. Er is in de afgelopen weken veel campagne gevoerd, overal hebben wij posters zien hangen en mensen zien flyeren. Omdat het een nationale feestdag is, gaat het winkelcentrum pas om 12 uur open. Wij lopen rond half 12 vast die kant op, want onze buikjes rommelen en we hopen dat er vast iets van een eettentje open is om te ontbijten! Het hotel biedt een ontbijtbuffet aan voor 450 peso's, maar we hebben niet echt vertrouwen in de kwaliteit van het eten en daarbij zijn we sowieso al veel te laat om er nog gebruik van te maken. Als we bij het winkelcentrum aankomen, zien we lange rijen mensen staan. Zouden deze in de rij staan om te mogen stemmen? Nieuwsgierig lopen we dichterbij... En komen erachter dat ze in de rij staan om het winkelcentrum binnen te mogen. Oh jee, dit gaat nog wat worden. We hebben geen zin om in de rij te staan, en herinneren ons dat zich aan de achterkant van het winkelcentrum een foodcourt bevindt. Op deze manier hoeven we niet in de rij te staan, en wie weet is dit al wel open. Helaas blijkt ook de food court nog gesloten te zijn, dus wachten we tot een bewaker langskomt om de deuren naar het winkelcentrum te ontgrendelen. We weten niet goed waar we zin in hebben, tot we de McDonalds zien. Op één of andere manier hebben we daar allebei wel zin in, en het is inmiddels al zo laat dat we ons ontbijt wel lunch mogen noemen :P Helaas staat de grill nog niet aan in de Mac dus moeten we een kwartier wachten. Geen zin om nog een kwartier doelloos te wachten, gaan we op zoek naar een kapper! Degene die ik gisteren heb gezien, moet zich ergens in dit winkelcentrum bevinden dus we gaan op zoek. Het duurt even voordat we hem vinden, maar uiteindelijk vinden we de kapper op de vierde verdieping! De mevrouw herkent me nog van gisteren en ze hebben voor zowel Stijn als mij direct een plekje beschikbaar. Bij mij wordt het haar netjes geknipt, Stijn zijn haar wordt geknipt en zijn baard wordt afgeschoren. Als Stijn dit tegen zijn kapper zegt - een man die met veel moeite een klein, piekerig ringbaardje heeft laten staan - kijkt de man geschrokken en vraagt hij Stijn wel twee keer of hij zeker weet dat het er allemaal af moet. Uiteindelijk rekenen we met zijn tweeën zo'n 800 peso's af, omgerekend ongeveer €13. En het haar is bij ons allebei goed geknipt!

Daarna keren we met rommelende magen terug naar de McDonalds, waar we allebei een menu wegwerken. Gesterkt door het eten beginnen we aan onze shopexpeditie! De hele reis lang proberen we al leuke kleding te scoren, maar omdat we allebei niet echt van winkelen houden is het ons tot nu toe niet echt gelukt om dingen voor onszelf te kopen. Vandaag is de dag dat we dit gaan proberen! Stijn wilt nieuwe schoenen (en slaagt hierin bij de Converse winkel, waar anders...) en ik ben op zoek naar een nieuwe korte broek, want daar zit een scheur in - en ook ik slaag erin deze te kopen! Verder koop ik nog een nieuw paar slippers, een shirt en een jumpsuit. Daarnaast kopen we de laatste souvenirs en dan is het drie uur en zijn we er helemaal klaar mee (ik zei al, we zijn geen shoppers, hihi). We gaan terug naar het hotel waar we aan ons blog werken, want we willen alle verhalen online hebben staan als we in Bangkok zijn.

Rond een uur of half 7 gaan we terug naar het winkelcentrum en kiezen we een leuk restaurantje uit waar we gaan eten die avond. We kiezen voor the Suite Room, bovenop het dak van het winkelcentrum en midden in de food court. Stijn bestelt pork adobo ribs en ik gegrilde zalm met risotto, en het is echt fantastisch! Het enige minpuntje is dat er vandaag de hele dag nergens alcohol wordt geschonken of verkocht, omdat het vandaag stemdag is. Dus drinken we water bij het eten. Jammer! Het is onze laatste avond in de Filipijnen en die hadden we graag afgesloten met een lekker drankje ;-) Als we teruglopen naar het hotel bedenken we ons dat we nog een beetje rum overhebben, dus halen we koude cola en proosten we (illegaal) in de hotelkamer op onze laatste avond! We kijken samen een film en gaan dan slapen, morgen een lange dag voor de boeg.