Dag 118 - Van Cebu naar Bangkok

15 mei 2018 - Bangkok, Thailand

Ik ben (weer eens) om stipt 6 uur wakker, bleh. Je zou denken dat je na vier maanden zonder wekker zou leren hoe je moet uitslapen, maar helaas. Gelukkig lukt het Stijn wel om nog wat langer te slapen, en rond kwart over 8 staan we op om te gaan ontbijten. Ik heb op 20 minuten lopen een restaurantje gevonden dat vroeg open is en lekker ontbijt serveert, tenminste op de foto's zag het er goed uit! We lopen op ons gemak die kant op, en nemen buiten op het terras in de schaduw plaats omdat we nog optimaal willen genieten van het mooie weer! Stijn bestelt een broodje pesto met mozzarella en bacon, en ik - hoe kan het ook anders - bestel pannenkoeken voor het ontbijt. Helaas ziet het eten er mooier uit dan het smaakt, dus we balen een klein beetje. Op de terugweg lopen we langs de 7/11 waar we nog een paar flessen rum inslaan voor thuis en dan gaan we onze tassen inpakken voor de reis. We vliegen vandaag van Cebu naar Manila en dan van Manila naar Bangkok. Op Manila moeten we ons zo'n vier uur vermaken, maar deze overstaptijd zorgt er wel voor dat een klein beetje vertraging niet zo erg is.

Rond half elf nemen we een Grab naar het vliegveld, en om 11:15 komen we daar aan. Onze vlucht vertrekt om 13:30 dus we zijn mooi op tijd. Maar als we bij de gate zitten, zien we opeens een half uur voordat de vlucht zou vertrekken een bericht verschijnen: de vlucht is vertraagd en vertrekt om 14:47. Oef. Het is een uur vliegen naar Manila en we kunnen tot 17:25 inchecken voor onze volgende vlucht. Deze vluchten hebben we los geboekt, dus er wordt geen rekening gehouden met onze transfer. Balend zitten we bij de gate, maar gelukkig hebben we nog genoeg tijd om over te stappen! Wel bizar, want van alle vluchten die we naar en in de Filipijnen hebben gehad, is er maar één op tijd vertrokken. De rest had allemaal minstens een uur vertraging. Filipino time, eh? ;-)

Als de klok dichterbij 14:47 komt, zien we dat de gate nog steeds niet open gaat. Met samengeknepen billen zitten we te wachten, want de vertrektijd staat inmiddels op 15:01, maar om 14:55 mogen we nog steeds niet door de gate. Uiteindelijk mogen we om 15:10 door de gate en kunnen we het vliegtuig in. Nu gaat het spannend worden, want we stijgen op om 15:30 en zullen rond 16:30 landen. Dit betekent dat we 55 minuten hebben om onze bagage op te halen en naar de incheckbalie van AirAsia te rennen. Tsja. We kunnen er nu toch niets aan doen, dus maken we het ons gemakkelijk en hebben we een fijne vlucht. Toen we incheckten in Cebu keek het meisje achter de balie naar ons en zei meteen: "willen jullie bij de nooduitgang zitten?" Soms is het een voordeel om lang te zijn :-) We kunnen onze benen heerlijk strekken en fantaseren dat we straks dezelfde ruimte hebben tijdens onze vlucht van Bangkok naar Amsterdam. Misschien dat het lukt als we vroeg inchecken...

In Manila landen we om 16:37, en worden dan met bussen naar de terminal gebracht. We hebben geluk met onze bagage, want zo ongeveer de eerste tassen die over de band rollen zijn de onze. We laden ze op een kar en rennen naar de aankomsthal. Omdat we een domestic flight hadden, hoeven we niet door de paspoortcontrole en dat is onze redding. Uiteindelijk checken we om 17:15 in bij de balie van AirAsia - with ten minutes to spare ;-) Daarna gaan we met trillende beentjes op zoek naar iets te eten, want na het ontbijt hebben we niets meer gegeten. We vinden (weer) een McDonalds en werken met een recordtempo twee grote menu's weg en dan gaan we snel door naar de douane. Ondertussen proberen we snel onze laatste peso's om te wisselen naar baht, maar het meisje heeft alleen groot geld en kan niet ons totale bedrag omwisselen. Dan maar in Bangkok.

Uiteindelijk gaat de paspoortcontrole en controle bij de douane vrij snel, binnen twintig minuten zijn we er doorheen. Het is inmiddels 18:00 uur en we hebben nog 25 minuten voordat onze vlucht vertrekt dus we lopen snel naar onze gate. De gate is nog 10 minuten lopen en terwijl we lopen hoor ik twee hele bekende namen op het omroepsysteem: "stingie Martens" en "???? Westerink". (Mijn voornaam werd zo raar uitgesproken dat het niet te verstaan was.) Als we bij de gate aankomen, blijkt het dat we zo ongeveer de laatste zijn die het vliegtuig ingaan, maar we hebben het gered. Wat een gestress zeg! Uitgeput vallen we neer in onze vliegtuigstoeltjes, en missen direct de beenruimte die we bij de vorige vlucht hadden.

De vlucht naar Bangkok verloopt voorspoedig, met een klein beetje turbulentie en een kwartiertje vertraging onderweg. Eenmaal in Bangkok moeten we een tijd wachten bij de paspoortcontrole, maar als we er doorheen zijn, zien we gelijk onze tassen op de band liggen. We proberen onze peso's om te wisselen, maar zien dat de koers zo slecht is dat we maarliefst €16 verlies maken ten opzichte van wat ons werd aangeboden in Manila. Jammer, maar niets aan te doen. Dus wisselen we ons geld om en nemen een Grab naar het hotel. Hier kunnen we snel inchecken en we blijken een fantastisch groot, comfortabel bed te hebben. Na een snelle douche ploffen we uitgeput neer op het bed. Één reisdag zit erop, nog eentje te gaan en we zijn thuis. Bleh, onze maag zakt in onze kont bij het idee van naar huis gaan, maar gelukkig hebben we nog één dag in Bangkok! Hier gaan we het beste van maken. Nog één dag optimaal genieten en dan zien we jullie allemaal weer <3, daar hebben we natuurlijk wel zin in ;-)

1. Gerrie Kamphuis:
    17 mei 2018
    Ik weet niet of jullie nog onderweg zijn maar ik hoop dat jullie verder en goede reis zullen hebben. Kan niet wachten om jullie verhalen te horen. Dikke kus
  2. Ger & Yvonne:
    19 mei 2018
    Wat een prachtige verhalen, bijzondere avonturen en hele mooie foto's van jullie reis, Stijn en Marijke!
    We zien jullie binnenkort en dan horen we de verhalen tijdens het familieweekend.
    Zal wel weer even wennen zijn terug in Nederland maar jullie hebben heel veel mooie ervaringen en herinneringen meegenomen van een geweldig avontuur samen ❤
    Goeie vlucht terug en tot snel!