Dag 29 - eerste volle dag in Georgetown, Penang!

15 februari 2018 - George Town, Maleisië

Op onze eerste volle dag op het eiland Penang, doen we eigenlijk overdag vrij weinig. Gisteravond bij het inchecken werden we verrast door het feit dat ons verblijf inclusief ontbijt is, dus besluiten we 's ochtends maar eens te ontdekken wat dit precies inhoudt.

Eenmaal beneden blijkt het een verzameling van:

1. Wit brood

2. Een broodrooster

3. Aardbeienjam

4. Bosvruchtenjam

5. Een bruin smeersel

6. Koffie / thee

7. Een fruitsalade van watermeloen en meloen!

Hoewel het niet een superuitbundig ontbijt is, ben ik vooral heel blij met de fruitsalade :-D We hoorden dat het eten in Maleisië duur is vergeleken met Thailand, dus we zijn erg blij dat het ontbijt inclusief is.

In de ochtend/vroege middag doen we eigenlijk weinig. We zijn allebei moe van de lange reis en vinden het heerlijk dat we weer een keer airco hebben! In de loop van de middag besluiten we dat we toch niet een hele dag niets willen doen en gaan we een wandeling maken door het gedeelte van Georgetown waar wij verblijven. Er schijnt hier op elke hoek van de straat veel streetart / graffiti te zijn en dat willen we graag zien! Vol goede moed stappen we het guesthouse uit... En een deken van hitte in! Jullie kunnen je er in Nederland waarschijnlijk niet veel bij voorstellen, maar het is hier ZO warm en de zon is ook echt megafel. Toch zetten we door en lopen hier door de buurt, beiden zijn we verwonderd over hoe anders Maleisië is ten opzichte van Thailand. Het lijkt echt een stuk meer ontwikkeld, iets moderner. Lopend bereiken we op een gegeven moment de zee, en de Chew Jetty.

De Chew Jetty zijn steigers die je langs de kust in Georgetown terug kunt vinden. Deze steigers worden al sinds het begin bewoond door verschillende, concurrerende Chinese 'clans'. Er waren er ooit geloof ik zeven die elk een eigen steiger bewonen, maar inmiddels zijn dit er nog maar zes. Dit komt voornamelijk door rivaliteit, en omdat er één steiger is afgebrand. Wij bezoeken de enige die open is voor toerisme, en ondanks de enorme hitte vermaken we ons prima door een beetje door het dorpje op steigers te dwalen. Helaas is er vrijwel niets open door (1) de siësta en (2) het Chinees Nieuwjaar. Maar toch leuk om gezien te hebben.

We besluiten snel terug te lopen naar het guesthouse, maar willen onderweg wel iets te eten halen. Als we terug lopen roept er een heel schattig oud mannetje: coffee? En als we iets beter kijken, zien we dat we hier het eerste Maleisische streetfood tentje spotten! Yes, daar willen we eten! Dus we lopen op hem af en achter hem verschijnt een (net zo schattig) oud vrouwtje en een jongere vrouw. Wij vragen welke gerechten ze maken en met handen en voeten (en door ingrediënten te laten zien) leggen ze uit wat er op het menu staat. Stijn bestelt een pittige wokschotel, en ik een kippensoep met Chinese mie. Daarnaast bestellen we allebei een colaatje. Geen idee wat het kost, maar het is heerlijk! Als we uiteindelijk de rekening krijgen, schrikken we ons een hoedje: 11 ringit. Dat is, vertaald naar euro's, €2,20! Whhuuut?! Dus geven we ze 15 ringit waardoor het drietal ons nogal niet begrijpend aankijkt, maar wij hebben heerlijk gegeten! Na heel hartelijk (en een beetje onzeker) bedankt te worden, lopen we verder naar het guesthouse.

Hier overleven we de ergste hitte van de dag verder in de airco. Pas om 7 uur komen we onze kamer uit, en bestellen we een Grab (equivalent van Uber) naar de Kek Lok Si, de mooiste tempel van Georgetown die met Chinees Nieuwjaar versierd is met duizenden lichtjes! Onze Grabchauffeur is een vrouw, mét Nikab en ik ben helemaal blij! Eindelijk weer eens een vrouw die voor zichzelf werkt en niet alleen maar staat te koken of voor de kinderen zorgt! (Mama zou trots op me zijn ;-)) Ze zet ons keurig boven op de heuvel bij de tempel af.

We dwalen een tijd door het complex, genieten van het uitzicht op de stad in de schemering en daarna het donker, maar vooral verbazen we ons over hoe de tempel is versierd. In Nederland zouden we dit soort lichtjes alleen zien op de kermis, het idee dat een gebedshuis op deze manier is versierd, is iets dat wij allebei niet goed kunnen begrijpen. We zien (knipperende) LED lichtjes, discoballen, flikkerende borden met Chinese tekens en heel veel lampions! We worden omgeven door Chinezen met selfiesticks, die kinderen in kostuums (we zagen zelfs een hondje in kostuum met luier) rond slepen. We vermaken ons een uurtje of twee met rondkijken en foto's maken en lopen dan de heuvel af, waar een walhalla van streetfoodkraampjes zou moeten zijn, maar... Eenmaal beneden is bijna alles dicht?! Stom! Natuurlijk is dat dicht, het is natuurlijk een feestdag! Maar gelukkig is er één winkeltje open en hier eten we een matige wokmaaltijd die eigenlijk naar niets smaakt maar dat mag de pret niet drukken! Hierna halen we een ijsje bij de 7/11 en toch maar geen bier. Oud & nieuw halen zonder alcohol gaat moeilijk worden, maar we (Stijn) willen per sé wakker blijven tot 12 uur om vanaf de tempel het vuurwerk te bekijken. Na het eten klimmen we weer terug omhoog en klimmen we verder omhoog op de pagode. De pagode is een gebouw van zeven verdiepingen, waarvan de   eerste twee in Chinese stijl zijn gebouwd, de middelste drie in Thaise stijl en de bovenste twee in Birmese (Birmeense?) stijl. Het uitzicht bovenop de toren is fantastisch, echt zo mooi! Maar ik ben megagaar en wil graag slapen, haha, dus klimmen we naar beneden en chillen hem tot 12 uur op een bankje waar we mooi uitzicht hebben op de stad! De hele avond zien we hier en daar al het mooiste vuurwerk en horen we een stuk of 10 duizendklappers af gaan! Helaas is om 12 uur niet de geweldige vuurwerkshow die we hadden verwacht, en gebeurt er ook helemaal niets bij de tempel zelf. Haha. Een beetje een deceptie, maar alsnog een hele gezellige avond gehad! Rond kwart over twaalf lopen we naar beneden en pakken we een Grab naar ons guesthouse. Bij ons in de buurt is het ook niet echt groot feest, gewoon de gezellige drukte die het meestal is, met groepen mensen die lekker bier aan het drinken zijn en zitten te kletsen. Misschien morgen meer feest...?

1. Marijke:
    18 februari 2018
    Hoe veilig is Maleisië eigenlijk?
  2. Marijke:
    18 februari 2018
    Wat is je definitie van veilig? Want weet niet precies wat je bedoelt! Maar we voelen ons veilig op straat, zowel overdag als s nachts! En ik heb niet het idee dat we constant onze portomonnee of telefoon moeten beschermen. Mensen zijn ontzettend vriendelijk, spreken goed Engels en willen je graag helpen :-) tot nu toe hebben we alleen goedgemutste Maleisiërs ontmoet!
  3. Marijke:
  4. Senja:
    19 februari 2018
    Mooi Stijn, dat deze (anders) werkende vrouw je opvalt! Natuurlijk ben ik trots op je! Xxx
    En misschien zouden hier wat meer mensen naar de kerk gaan als die er wat vrolijker uitzagen ; )