Dag 34 - Omhoog met de stijlste kabellift ter wereld!

20 februari 2018 - Langkawi, Maleisië

Na onze relatief saaie dag gisteren, besluiten we dat het vandaag weer tijd is voor avontuur! Één van de grootste attracties hier op het eiland is de Skycab: de stijlste kabellift ter wereld. Daar willen we natuurlijk wel in!

Maar voordat we op avontuur gaan, besluiten we nog twee nachten bij te boeken, het is hier op Langkawi zo ontzettend fijn! Hierna huren we een scooter en vertrekken we richting de berg. Het is zo'n 20 kilometer rijden en het is 's ochtends om 10 uur al zinderend heet! Om de reis in tweeën te breken (20 km lang achterop zitten op een scooter voelt niet heel fijn), zoeken we een ontbijttentje halverwege! Na ongeveer 20 minuten komen we hier aan en na een snel ontbijt zetten we onze reis voort.

De rit naar de berg zelf wordt steeds mooier, inmiddels rijden we op een slingerweggetje door de berg, met uitzicht op de zee! Hier en daar spotten we zelfs aapjes langs de weg. Na een kwartier komen we aan bij de kabellift en het blijkt dat er een soort van pretpark omheen is gebouwd. Ik weet niet goed hoe ik het moet omschrijven, maar overal staan hutjes die verschillende spullen aanbieden: t-shirts, jurken, bikini's en andere kleding, maar ook eten en souvenirs zie je. Daarnaast is er het station van de kabellift, een skydome, een skyrex en een 3d museum. Je kunt er quads huren, er zijn speeltuinen en er zijn grachten met exotische vissen. Het is in ieder geval heel anders dan we hadden verwacht!

We besluiten eerst maar omhoog te gaan met de kabellift, want nu is het nog niet zo heel heet en hopelijk nog niet zo druk. Dat laatste blijkt helaas niet waar. Als we de kaartjes hebben gekocht en in de rij gaan staan, zien we dat er misschien nog wel 100 mensen voor ons staan! Met 6 per karretje gaat dat nog wel even duren... Maar dan, uit het niets, komt er een Maleisische dame naar ons toe: "are you with two?" "Yes", en we worden meegenomen naar de voorkant van de rij! Mogen zo instappen na nog geen twee minuten gewacht te hebben :-D Lucky us.

In de lift wil Stijn per se een timelapse maken van de weg omhoog, maar aangezien hij met zijn rug omhoog zit, ben ik de Sjaak voor het maken van deze film. Ruim 10 minuten zit ik krampachtig met mijn arm in een rare buiging onze weg omhoog te filmen, maar - eerlijk is eerlijk - het resultaat mag er zijn! De weg omhoog is erg stijl, zo ontzettend gaaf om in zo'n cabine mee te maken! Eenmaal boven is het uitzicht fantastisch, maar ik zal de foto's voor zichzelf laten spreken. We bezoeken alle verschillende uitzichtpunten die er zijn, inclusief de SkyBridge, een brug op grote hoogte die hangt in plaats van op een constructie staat! Hierdoor beweegt hij mee met de wind, wat af en toe wel spannend was ;-)

Eenmaal beneden besluiten we de airco van de volgende attractie op te zoeken: de SkyDome. Als we binnenkomen, zien we dat we terecht zijn gekomen in een soort van koepel en we verwachten dan ook een vergelijkbare voorstelling als in het planetarium. Helaas blijkt het een hele slechte voorstelling te zijn van een achtbaan die gebouwd is op de planeet Mars :'D Ach, we hebben in ieder geval lekker kunnen afkoelen in de airco. Op naar de volgende attractie: de SkyRex! De SkyRex is een 4D attractie waarbij je in een karretje een koepel wordt ingereden en een film krijgt te zien van dinosaurussen. Het is alsof je in Jurassic Park rondrijdt, en het is - op de slechte kwaliteit van de 3d brillen na - best leuk om te zien. Maar dan gaat alles mis... Er is een storing in het park waar de dinosaurussen leven en het karretje schudt heen en weer, hotst en botst om te ontkomen aan allerlei losgeslagen dinosaurussen! Een T-Rex achtervolgt ons, maar gelukkig weten we op tijd te ontsnappen :-D Al met al wel een geinige attractie!

Hierna haasten we ons naar het eerste beste tentje met wifi, want we hebben afgesproken om te skypen met Sen en Peet! Helaas is de verbinding verschrikkelijk slecht, maar het is toch fijn om ze even kort gesproken te hebben!

Daarna wil ik graag terug naar huis, maar Stijn haalt me over toch mee te gaan om een kijkje te nemen in het 3D museum. Uiteindelijk heel blij dat hij dat heeft gedaan, want het 3D museum is echt fan-tas-tisch! De mooiste schilderingen staan op de muur, en het idee is dat jij als bezoeker "in" het schilderij op de foto kan gaan. Volgens mij maken we in het uur dat we daar zijn meer foto's dan de gemiddelde Chinees op vakantie in Parijs, maargoed. We hebben ons prima vermaakt! Daarna springen we weer op de scooter en racen we terug naar de bungalow.

Hier frissen we ons op, doen een klein borreltje en dan springen we weer op de scooter om te gaan eten in een stadje in de buurt. We vinden een rij streetfood tentjes waar het druk is, dus besluiten daar te gaan eten. Ik bestel een gerecht met veel groente en rijst, en het smaakt heerlijk. Er zit bloemkool in, wortel en boontjes. Vol enthousiasme prik ik een boon aan mijn work en begin er op te kauwen... Tot de tranen in mijn ogen springen en ik de hik krijg: dit was geen boon, maar een groene peper! Zwetend en hikkend probeer ik wat witte rijst naar binnen te werken om af te koelen, terwijl naast me Stijn ongeveer van zijn stoel af valt van het lachen. Heerlijk - dat pittige eten!

Na het eten struinen we over de markt heen en dan is het helaas alweer tijd om de scooter in te leveren. Terug in de bungalow installeren we ons op de veranda en kijken we voor het eerst deze vakantie een film op de tablet. Wat een heerlijke dag!

1. Marian van Driel:
    25 februari 2018
    Die kabellift......mwahhhh!!! Zou niks voor mij zijn. Wat zouden jullie (de”9”) een lol hebben!!
  2. Marijke:
    26 februari 2018
    @marian, we hebben nog wel aan je gedacht!! Zal zo het filmpje sturen van de kabellift via Whatsapp