Dag 101 – Naar Cabañas beach

28 april 2018 - El Nido, Filipijnen

’s Ochtends worden we uitgeslapen wakker en staan we rustig op. Ik zit om kwart voor 9 al te ontbijten, maar Stijn slaapt nog even iets langer uit: tot een uur of half 10. Vandaag hoeven we lekker helemaal niets! Omdat we vandaag eigenlijk met de ferry naar Coron toe wilden gaan, hebben we ook niet echt iets kunnen plannen. Als Stijn zit te ontbijten komt het Britse stel dat wij gisteren hebben ontmoet op de boot, en die ook in ons hotel verblijven, naar ons toe gelopen. Ze vragen of wij misschien zin hebben om mee te gaan naar Las Cabañas, een prachtig strand op een kwartier rijden afstand. Zij gaan binnen afzienbare tijd die kant op, maar wij hebben allebei nog niet zoveel zin om op te schieten. We spreken met ze af om ze aan het einde van de middag daar op te zoeken, wat we precies overdag gaan doen, weten we nog niet.

Eén idee’tje hebben we wel: we zijn al een aantal keer langs een bord met ‘canopy walk’ gekomen, en gezien deze gesloten was in Taman Negara (Maleisië), willen we kijken of we hem hier wel kunnen doen. Helaas staat op het internet dat de canopy walk gesloten is op zaterdag, maar we besluiten rond het middaguur toch even een kijkje te gaan nemen. Als we er aankomen (het zit op 100 meter lopen van ons hotel), blijkt dat het helemaal niet gesloten is! En, we zien direct dat dit de bron is van alle “muziek” van afgelopen avonden, er zit een klein bandje live muziek te spelen en je kunt als je wilt de microfoon oppakken en karaoke zingen. Iets dat veel mensen in de afgelopen avonden ook hebben gedaan. Aangezien we op onze slippers zijn, informeren we naar de canopy walk zelf en de kosten. Het kost zo’n €8 en het is een kwartiertje naar de top en een kwartiertje terug. Er is in totaal één canopy walk (touwbrug) en verder klim je gewoon via traptreden omhoog. Niet helemaal het avontuur dat we in gedachte hadden, dus laten we deze activiteit maar even schieten en besluiten we te gaan lunchen. Voor de tweede keer halen we een heerlijke fruit bowl bij Glow, er zit zoveel tropisch fruit in: mango, papaya, ananas, banaan, dragonfruit, allerlei soorten besjes en verse kokosroom. Hmm. Krijg alweer zin in zo’n bak terwijl ik het schrijf. Terug bij La Soledad komt het schattige oude vrouwtje met onze ferry tickets aanlopen. Dit zijn echter de tickets voor 8u20 en we hadden gevraagd om de ferry van 6 uur. Het blijkt dat deze ferry niet kan gaan omdat ie niet door de inspectie is gekomen, oef. We wilden liever niet met de ferry van 8u20 vanwege een paar horrorverhalen op internet, maar het is niet anders. In ieder geval kunnen we, een beetje, uitslapen.

Na de lunch bestellen we een tryke bij de dame van de receptie en gaan we op weg naar Las Cabañas. Na een kwartiertje hotsen, botsen en schudden komen we bij het strand aan. Een lange trap voert ons van de weg naar beneden naar het strand toe, waarbij we langs een klein strandtentje komen waar een groot bord staat met: Piña Colada! Met twee piña colada’s in de hand lopen we verder naar twee strandstoeltjes en nemen direct in de zon plaats. Hier skypen we even met Stijn’s familie die onderweg zijn naar Venray, en genieten we de rest van de middag van de zon, de zee om af te koelen en een aantal koude drankjes. Het Britse stel hebben we niet meer kunnen vinden, maar we hebben een fantastische middag gehad. Terwijl we daar zitten, zien we de zon heel langzaam (of eigenlijk heel snel) achter de bergen zakken. Wat een prachtig gezicht! De lucht kleurt roze, blauw, geel en paars en met onze stoelen voor aan het strand hebben we de beste plekken. We proosten op mama, want het is vandaag precies een jaar geleden dat zij is overleden.

We worden ook regelmatig gevraagd om foto’s van anderen te maken, maar dat hoort er zo langzamerhand een beetje bij. Als de zon eenmaal helemaal onder is, pakken we een tryke terug naar het hotel, waar we ons snel douchen en we op pad gaan voor nog iets te eten. Stijn bestelt nog een keer een kebab met falafel, en ik kies voor een kebab met kip. Etend slenteren we door de straatjes van El Nido en gaan we op zoek naar de plek waar de ferry vertrekt morgenochtend. We vertrekken om 08:20, maar moeten er een uur van te voren zijn dus willen we graag van te voren weten hoe, wat en waar :-) Daarna lopen we terug naar het hotel, geef ik de restjes van mijn kebabrol aan een stel lieve zwerfhondjes en drinken we nog een cola’tje op ons privé terrasje.