Dag 110 - Op naar Malapascua!

7 mei 2018 - Malapascua Island, Filipijnen

Yes, ook vannacht hebben we goed geslapen en we voelen ons allebei een stuk fitter! We scoren snel een ontbijtje, halen daarna onze spullen van de kamer, en bestellen een Grab naar het busstation, want blijkbaar rijden er geen jeepneys daar naartoe. Maar een Grab is geen overbodige luxe, want het is toch wel fijn om onze backpacks veilig in de achterbak te leggen in plaats van op het dak van de jeepney.

Na een rit van een kwartier komen we aan bij het busstation en ook hier proberen mensen van alles aan ons te verkopen. Taxis, minivans, en zelfs privé boten naar Malapascua, het wordt allemaal aangeboden. Maar als wij zeggen dat we op zoek zijn naar de gele bus richting Maya taaien ze allemaal af. Gelukkig zijn medewerkers van het busstation wel zo vriendelijk om ons te helpen en even later zitten we in een bus met airco die richting Maya vertrekt. Maya is het havenstadje in het noorden van Cebu en van daar pakken we de ferry naar Malapascua. We hebben al gehoord dat de bus er gemiddeld 5 uur over doet dus we maken ons klaar voor een lange rit.

Om 10 uur, na een halfuur wachten, vertrekken we uit Cebu City en rond 15 uur komen we aan in Maya. De busrit zelf was prima. In Maya pakken we snel onze backpacks en haasten ons richting de haven. We moeten opschieten omdat we hebben gehoord dat de ferries naar Malapascua vertrekken als ze vol zitten. Er zijn nu twee bussen aangekomen dus we hopen nog met de eerste de beste ferry mee te kunnen. Ook nu blijkt ons geluk ongekend want wanneer we onze tickets hebben mogen we gelijk doorlopen en de mensen achter ons moeten wachten op de volgende boot, mazzel!

Niet veel later zitten we op de boot en na een halfuurtje varen staan we met onze voeten in het warme zachte zand op het strand van Malapascua! Zo is onze reisdag heel voorspoedig verlopen. Nu nog op zoek naar onze accommodatie. Het eiland blijkt een doolhof te zijn want overal vinden we smalle straatjes die nergens lijken te eindigen. Maar toch, na 20 minuten rondstruinen en meermaals de weg vragen komen we aan bij ons hotel, het Starlight Resort! We hebben hier voor één nacht geboekt om te kijken of het hotel ons bevalt en of het in een gezellig buurtje zit. De kamer is top! Lekker ruim, een groot bed, prima douche, een kleine veranda, en airco! We settelen ons in de kamer en tegen 18 uur komen we pas weer naar buiten om een maaltijd te scoren.

Als restaurant hebben we La Isla Bonita gekozen, een schattig klein tentje in de buurt van ons hotel. Wanneer we onze kamer uit lopen zien we dat er voor het hotel ook twee restaurants liggen en ziet het er heel leuk uit! Veel locals zitten lekker te eten en bier te drinken en ergens verderop horen we de gezelligheid van een karaoke bar. 'Gezelligheid' want erg mooi kunnen we het niet noemen, maar de sfeer zit er goed in! We besluiten nu toch naar Isla Bonita te gaan en morgen voor de deur te gaan ontbijten.

Het eten bij Isla Bonita is erg goed! Marijke heeft iets van gedroogd vlees met een kerriesausje en ik heb een traditioneel Filipijns gerecht: pork Adobo. Dit blijkt een schot in de roos! De Adobo is een heerlijk pittig soya sausje en het varkensvlees is heel goed gemarineerd. Verder denken we een beetje na over wat we gaan doen in Malapascua. De echte reden dat we naar Malapascua zijn gegaan is omdat we willen gaan duiken en onze Advanced Open Water willen halen. Maar dit wordt lastig, want - door het vele snorkelen in Coron, de lage weerstand van het weinige slapen, en de voedselvergiftiging - heeft Marijke een lichte oorontsteking opgelopen en heeft ze moeite met 'klaren'. Hierdoor is een cursus uitgesloten en kunnen we alleen maar hopen dat het de komende dagen verbeterd. Aan de andere kant zitten we op een fantastische locatie dus vermaken we ons sowieso wel.

Na het eten lopen we een rondje door de straten van Malapascua en kijken we rond naar andere accommodaties maar - surprise surprise - alles blijkt volgeboekt te zijn. Hierdoor besluiten we gewoon bij ons hotel te blijven en gaan we morgen kijken of we een paar nachten bij kunnen boeken. Voor nu moeten we nog even wennen aan het doolhof van Malapascua, maar ik denk dat we ons hier wel de komende dagen kunnen vermaken! Het begin is in ieder geval goed.