Dag 112 - Nog een relaxed dagje

9 mei 2018 - Malapascua Island, Filipijnen

We worden weer uitgerust wakker en kunnen het weer lekker rustig aan doen. Na een ontbijtje gescoord te hebben bij het restaurantje voor het resort (weer erg goed) gaan we op bezoek bij Little Mermaid Divers om wat informatie in te winnen. Steph, de duik instructeur, vertelt dat het geen probleem is om met een lichte oorontsteking te duiken. Hij raad ons aan om geen Advanced cursus te doen, dan kan je wel last krijgen van je oor, maar één duik moet goed kunnen. Duiken in Malapascua staat bekend om de Thresher sharks die alleen hier te zien zijn. Dit komt doordat de haaien normaal gesproken op 50-60 meter diep vertoeven, maar elke ochtend naar 30 meter komen om zich schoon te laten maken door kleine visjes. Dit lijkt ons heel gaaf om mee te maken! Maar wij hebben onze PADI Open Water in Koh Tao behaald, en mogen daardoor tot 18 meter duiken. Gelukkig verteld Steph dat het mogelijk is om een Adventure Deep Dive te boeken. We moeten wat theorie lezen, maar verder mogen we gewoon mee tot 30 meter met ons Open Water certificaat. Het enige nadeel is dat de Thresher Sharks zich alleen 's ochtends vroeg laten wassen, dus worden we al om kwart over 4 verwacht bij Little Mermaid. Marijke kijkt een beetje benauwd, maar voor deze ene keer tijdens onze reis zijn we bereid om zo vroeg op te staan. We zoeken onze gear uit en alles wordt klaar gezet voor morgen. We zijn echt heel blij dat we dit gaan doen! Heel vet om de haaien te zien maar ook heel gaaf om naar een diepte van 30 meter te duiken!

Inmiddels is het al 13 uur geworden, lunchtijd! We scoren een lunch voor ons resort en bestellen daarna weer twee motoren die ons naar het strand brengen. Een uur later liggen we weer te bakken op het strand. Heerlijk!! Vanaf half 6 genieten we weer van een prachtige zonsondergang. We hebben in Modessa en El Nido ook mooie zonsondergangen gezien, maar toch blijft het elke keer weer iets speciaals. Om half 7 worden we weer door Gadogado en z'n maatje opgepikt. Thuis even opfrissen en door naar een nieuw restaurant. Vanavond gaan we bij Ging-Ging eten. Marijke besteld ditmaal de Pork Adobo en ik een sizzling pork, varkensvlees gemarineerd met een lekker sausje op een hete plaat. Beide gerechten smaken weer heerlijk. De rest van de avond doen we niet veel en we gaan vroeg slapen, want morgen is het vroeg dag. Heel raar om te zeggen, maar we kijken er beiden ontzettend erg naar uit om zo vroeg op te staan!

De rest van de avond fantaseren we over de komende dagen. Want begrijp me niet verkeerd, vandaag was heerlijk! Maar gaan we dit nog vier dagen doen? Het gaat gelukkig een stuk beter met Marijke's oor, en het lukt zelfs om te klaren! Hierdoor besluiten we om morgen bij wat duikscholen te informeren en te kijken naar wat zij zeggen over de lichte oorontsteking. Maar mochten we niet kunnen duiken, dan vinden we het alsnog niet erg om de laatste paar dagen hetzelfde als vandaag in te vullen. We drinken nog een rum-cola en gaan daarna terug naar het hotel. Eén ding weet ik zeker, morgen gaan we meer rum drinken!