Dag 13 – Ontspannen op reis

30 januari 2018 - Chiang Mai, Thailand

De volgende ochtend worden we uitgerust wakker en hebben we best zin in de reis gekregen, of in ieder geval om op locatie aan te komen. Na het ontbijtje van La gaan we onze tassen inpakken, die een stuk lichter zijn en beter dicht gaan dan voorheen. Dit komt doordat we maar liefst 4,5 kilo kleding (en een aantal souvenirs ;-)) gaan terug sturen! We merkten allebei dat er teveel kleding was meegenomen, en om dat nog 3,5 maand mee te gaan zeulen van hot naar her is ons teveel van het goede ;-) Na het versturen van het pakketje gaan we terug naar La en moeten we nadenken over hoe we de komende paar uur gaan indelen: het is op dat moment 12 uur en onze trein naar Bangkok vertrekt pas om 17 uur.

Terug bij het hostel krijgen we een dikke vette tip van La: een Thaise massage! Een paar 100 meter van het hostel kan je een uur lang een Thaise massage krijgen voor 150 baht. Daar hoeven we geen twee keer over na te denken en we gaan snel onderweg om te kijken of we er vandaag nog terecht kunnen. Eenmaal binnengekomen worden we gelijk geholpen. We krijgen één of ander (zat best chill) gewaad aan en mogen op een matje plaatsnemen. Daarna worden achtereenvolgens onze benen, voeten, armen, handen, rug, nek, weer armen, en hoofd onder handen genomen. Wow wat voelt dat goed! Ik wist niet dat m’n spieren zo vast zaten, maar ik voel me als herboren! Marijke is het met me eens en zegt dat we dit vanaf nu elke week gaan doen, DEAL! Vervolgens gaan we ergens een maaltijd scoren en wat eten voor onderweg.

Om 15 uur zijn we weer bij het hostel en horen we dat nog twee meiden dezelfde nachttrein naar Bangkok hebben. We vragen aan La of hij een taxi voor 4 personen kan reserveren, waarop hij antwoordt dat je beter een Uber kan regelen omdat het goedkoper is. Zo gezegd zo gedaan, en om half 4 staat er een Uber voor onze deur die ons voor 80 baht naar het station brengt. Wanneer de backpacks in de auto liggen, en de drie meiden al op de achterbank hebben plaatsgenomen wil ik voorin instappen. Niet oplettend trek ik rechts de deur open, waar in Nederland de passagiersstoel zou zitten, maar hier natuurlijk niet ;p ik krijg de lachers van de meiden en onze chauffeur op de hand en stap met een rood hoofd aan de andere kant in.

Als we op het station aankomen is het nog geen 16 uur, dus kunnen we nog wat met z’n allen drinken voor we instappen. Omdat Marijke en ik wisten dat we zo’n lange reis voor de boeg zouden hebben, hebben we voor iets meer luxe gekozen en reizen we eerste klas. Dit betekent dat we onze eigen cabine hebben! Als we om half 5 afscheid nemen van de dames en naar onze coupé lopen merken we al snel dat deze trein een stuk minder luxe is dan op onze heen reis. Dit komt door het verschil in bouwjaar van de treijen: de huidige trein komt uit 1996, en de vorige trein uit 2015. Doordat de trein minder luxe is zijn we extra blij met onze cabine want dit betekent dat we toch iets betere bedden hebben en iets meer ruimte: ik kan zelfs helemaal uitgestrekt liggen! Stipt om 17 uur rijden we weg en kijken Marijke en ik naar het mooie landschap van Thailand. Prachtige bergen, dichtbeboste wouden, en uitgestrekte velden, Thailand heeft het allemaal!

We maken het onszelf gemakkelijk en gaan allebei lekker een boek lezen. Wanneer om 19 uur onze bedden worden opgemaakt gaat Marijke niet al te lang daarna proberen te slapen (zo rond half 10, wil Marijke hier graag aan toevoegen). Ik zelf voel me nog niet moe maar om half 12 ga ik toch m’n best doen om wat slaap te pakken, want we hebben nog een lange reis voor de boeg. Ik weet niet of we het al hadden verteld, maar onze reis duurt in totaal bijna 28 uur. We vertrekken om 17.00 uur uit Chiang Mai, komen rond 5.15 uur ’s ochtends aan op Don Mueang Airport in Bangkok. Daarna vertrekt onze vlucht om 12.10 uur en komen we om 12.55 uur aan in Surat Thani. Vanaf daar moeten we de bus pakken naar Donsak, de haven. Vervolgens vertrekt om 18.00 uur de ferry naar Koh Phangan waar we om 20.30 uur aan moeten komen. Hoe lang de rit naar het hostel gaat duren weten we niet, maar we gaan ervan uit dat we niet voor 21.00 uur inchecken. Wat we al niet over hebben voor die full moon party, it better be good!