Dag 19 – Dag Koh Phangan, hello Koh Tao!

5 februari 2018 - Koh Phangan, Thailand

’s Ochtends worden we beiden vroeg wakker. Het enige wat we niet gaan missen aan Koh Phangan is ons harde bed, hopelijk is dat op Koh Tao beter. We laten onze backpacks nog voor wat het is en pakken de scooter naar de pier want we moeten nog tickets halen voor de ferry. We hebben besloten om wat minder via internet te boeken en op de bonnefooi tickets of slaapplekken te regelen. Gelukkig is er nog plek zat en kunnen we mee op de ferry van half 1, wat ons nog genoeg tijd geeft om te ontbijten, in te pakken, en even te chillen voor vertrek. We halen een ontbijtje bij een leuk tentje tegenover het ticketbureau en gaan terug naar het resort om aan het strand te ontbijten. Hier beseffen we ons weer hoe goed we het hier hebben en we gaan ons plekje toch wel missen.

Daarna is het tijd voor inpakken, wat makkelijk gaat, en tijd om nog te chillen, want we moeten pas om 12 uur uit checken en het is ongeveer 10 minuten rijden naar de pier. Om kwart voor 12 checken we uit, 5 minuten later zitten we in een mini van, en 10 minuten later staan we met onze spullen aan de pier. Het wordt al snel duidelijk dat onze boot vertraging heeft, dus wachten we bijna anderhalf uur voor we aan boord kunnen. Het waait vandaag hard, en we zijn beiden blij dat de tocht naar Koh Tao maar anderhalf uur duurt want de zee ziet er best woest uit. Eenmaal aan boord van de ferry voelen we de golven tegen de boot slaan en tellen we de minuten af tot we bij Koh Tao aan wal gaan.

Anderhalf uur later meren we aan en voelen we ons wel een beetje draaierig, wat apart is omdat we normaal gesproken stevig in onze schoenen staan. Als we eenmaal vaste grond onder de voeten hebben gaat het al een stuk beter. We lopen de pier af en gaan op zoek naar het Black Wood Hostel. Dit is een hostel dat Marijke had gevonden en wat heel leuk lijkt omdat ze elke avond kookcursussen geven. Gelukkig ligt het hostel op minder dan 5 minuten lopen van de pier, want het is zwaar in de hitte! Eenmaal bij het hostel zien we de jongen van de receptie touwtjespringen, in deze hitte?! Helemaal gek die Thai. Het is een vrolijke en energie jongen die ons weet te vertellen dat er nog genoeg bungalows vrij zijn en dat we er één uit mogen kiezen.

Als we zijn ingecheckt vragen we of ze vanavond een kookcursus hebben en of we daar nog aan deel kunnen nemen. Hij zegt dat het geen probleem is, we om 18 uur bij de receptie moeten zijn en dat we niks mee hoeven te nemen, top! Daarna gaan we ff op bed liggen want op de één of andere manier zijn we best vermoeid van de boot af gekomen. Om kwart voor 18 komen we eruit en gaan ons mengen tussen de andere gasten die willen komen. We raken aan de praat met een Duitser en een Slovaakse en wisselen ervaringen uit en horen van plekjes die we moeten bezoeken op het eiland. Ook besluiten we om de dag erna een scooter te huren en naar verschillende duikscholen te rijden en informatie op te vragen om te kijken waar we de beste klik hebben.

Dan verschijnt de kok, een vrolijke, gezellige, dikke Thaise gast die zo te zien wel weet wat lekker is. Hij gaat ons laten zien hoe we een Panang curry maken. Dat gaat als volgt:

1. Je verhit een scheut kokosmelk in een wok tot deze romig begint te worden.
  2. Doe er een lepel rode curry (anderhalve lepel voor extra pittig), een lepel met stukjes pinda, een scheut water, en een lepel rietsuiker bij en roer tot het één geheel is.
  3. Laat een paar minuten sudderen en doe vervolgens de gekookte kip erbij, en voeg twee “rondjes door de pan” aan vissaus toe
  4. Na een minuut bakken kunnen de aardappels en de wortels erbij.
  5. Laat dit ook nog even koken, leg het daarna op een bord en doe er een kommetje rijst bij
  6. Eet smakelijk

Het was ontzettend lekker, en leuk om te doen! Hierna zijn we nog even de stad in gedoken en hebben aan het strand gedronken bij Bro&Sis’ place, een ander hostel waar we eventueel wilden overnachten. Het ziet er heel gezellig uit, maar we zijn erg blij met onze bungalow. Rond een uur of 22 gaan we naar huis, nog ff lezen en daarna houden we het voor gezien. We kijken beiden uit naar morgen, om een duikschool uit te zoeken en daarna te gaan beginnen met het behalen van onze PADI!