Dag 20 – Marty and Mary are going to get their PADI

6 februari 2018 - Koh Tao, Thailand

Na een onrustige nacht worden we totaal niet uitgerust wakker in onze bungalow. Het was onrustig omdat er één of ander haan om 2 uur al dacht dat de zon op kwam, idioot. Vervolgens heeft hij met zijn kraaien de andere hanen gewekt en waren ze middernacht luidkeels hun ochtendritueel aan het uitvoeren. Dit leidde ook weer tot het wekken van de honden, die een blafwedstrijd hielden. Afijn, rond een uur of 9 trokken we onszelf uit bed, stapten onder de koude douche, en gingen op zoek naar een scooter. Van onze host hoorden we dat je het beste scooters kan huren bij RPM. Zij zouden het beste met je voor hebben en je niet proberen op te lichten. Bij aankomst voelen we ons al best op ons gemak. We krijgen dezelfde scooter als in Pai en Koh Phangan, de Honda Click 125cc. De 125cc zal ook hier nodig zijn om met z’n tweeën de heuvels te bedwingen. Het enige verschil met deze scooter van de anderen is de banden. Deze zijn voorzien van een offroad profiel, waardoor wij gelijk alert zijn op de onverharde wegen van Koh Tao.

Het is even wennen, maar het rijdt best prettig en niet ongemakkelijk. Dus gaan we op zoek naar de eerste van vele duikscholen die we vandaag willen bezoeken. We beginnen bij Assava Diving Resort, wat 2 à 3 kilometer van het centrum vandaan ligt. We rijden een beetje verkeerd en eindigen boven op een heuvel, wat niet helemaal goed kan zijn aangezien het resort aan de zee hoort te liggen. We zien een onverharde weg die al jaren niet meer gebruikt is en gaan te voet verder. Als we beneden aankomen zien we een resort wat volgens Google Maps het Assava Diving Resort moet zijn. Het ziet er aftands uit en we zijn beiden opgelucht als het iets totaal anders blijkt te zijn. We lopen een stukje verder en zien een prachtig resort aan het strand liggen. We denken allebei dat zo’n idyllische locatie niet toebedeeld kan zijn aan een diving resort, maar tot onze verbazing is het wel het resort wat we zoeken!

Als we dichterbij komen zien we een aantal verschillende honden die lekker in de schaduw van het terras liggen te slapen. Op het terras zien we een meisje zitten en vragen of zij ons kan helpen met wat vragen te beantwoorden over het resort en het behalen van ons PADI. We zijn benieuwd naar wat de cursus precies inhoudt, hoe groot de groepen zijn, of we vandaag kunnen starten, of het inclusief verblijf is, en of Assava een pick-up service biedt. Ze stelt zich voor als Sarah, Diving Master van het Assava Diving Resort, en ze weet al onze vragen keurig te beantwoorden. Assava is een zusterorganisatie van de grootste duik organisatie van Koh Tao, Ban’s Diving Resort. De cursus is  verspreidt over 4 dagen, maar je bent niet alle dagen full time bezig. Op dag 1 leer je drie hoofdstukken theorie en moet je vragen beantwoorden. Op dag 2 ga je ’s ochtends de basics van het duiken in het zwembad leren en toepassen, en ’s middags loop je de theorie van hoofdstuk 1 t/m 3 door met je instructeur om vervolgens een toets over deze hoofdstukken te maken. Na deze toetsen ga je hoofdstukken 4 en 5 leren. Op dag 3 gaan we ’s ochtends de zee in en doen we twee duiken tot maximaal 12 meter diepte waarin we onze geleerde skills van de dag ervoor toepassen. ’s Middags staat in het teken van het doorlopen van de hoofdstukken 4 en 5 en het maken van een final exam. Op dag 4 staan nog twee duiken gepland tot maximaal 18 meter diepte. De eerste staat in het teken van het toepassen van de laatste skills, en de tweede is een fun dive waarin we alleen maar hoeven te genieten van de onderwaterwereld. Daarna hebben zijn we geslaagd voor onze PADI. De groepen zijn met maximaal 4 personen, maar als we vandaag willen beginnen dan komen we in een groep van 5 omdat er een groepje van 3 man zich heeft aangemeld, maar zij volgen maar de halve cursus dus zijn we de laatste dag alleen met de instructeur. De cursus is inclusief verblijf, en ze laat ons een schattige bungalow zien die best groot is, een ventilator heeft en een koude douche. Sarah verblijft zelf ook in zo’n bungalow en zegt dat het prima is. Tot slot vertelt ze ons dat Assava ook een pick-up service biedt, wat heel handig is aangezien we zover buiten het centrum zitten.

Eigenlijk zijn we al verkocht. Sarah is heel open en ziet er uit als een gezellige meid en we vertrouwen haar gelijk. Als we haar willen bedanken en onze slippers aan doen om verder te gaan bedenken we ons en vragen aan Sarah of we ons gelijk aan kunnen melden voor de cursus die vandaag begint. Ze is heel blij en enthousiast en geeft ons een paar formulieren om in te vullen. Verder vertelt ze ons dat we de allerbeste instructeur krijgen die er is, Alex. Hij is ruim vijf maanden op het eiland, kent alle ins-and-outs omtrent het duiken, kent de beste plekken om te duiken, is erg gezellig, en niet onbelangrijk: haar vriendje. Als we de formulieren hebben ingevuld is het al half 12 en sterven we van de honger, want we hebben nog niet ontbeten. We vragen aan Sarah of ze een goed ontbijt tentje kent en ze antwoord gelijk met Zest. Daar gaan we als volgende locatie naartoe. We spreken af dat iemand van het resort ons om half 4 op haalt bij ons hostel, en dat we dan ruim op tijd terug zijn voor de cursus die om 16 uur begint.

Onderweg terug naar onze scooter zijn we erg content met onze keuze. Eenmaal bij Zest aangekomen zit het goed vol. Als we ons ontbijt krijgen, Marijke een bagel met gerookte zalm en ik een full breakfast met eieren, toast, bacon, bonen, fruit en koffie, weten we waarom Sarah dit aangeraden heeft, oh oh oh wat lekker! Daarna hebben we nog een paar uur met onze scooter dus gaan we richting het Nang Yuan view point. Helaas merken we, dat als we op locatie aan komen, dat dit view point op een apart eilandje ligt, en dat we er niet zo gemakkelijk bij kunnen komen. Vanaf het punt waar we nu zitten hebben we wel een mooi uitzicht op de eilanden van Nang Yuan. Inmiddels is het al 3 uur dus moeten we best gaan opschieten. We leveren de scooter in, wat geen problemen oplevert, en we gaan naar ons hostel. Pakken onze spullen en lopen naar het hostel er tegenover, waar we hebben afgesproken dat iemand ons op haalt en naar het Assava Diving Resort brengt. Onze chauffeur staat al te wachten en we gaan onderweg. Na 5 minuten komen we aan bij het resort, krijgen de sleutel van onze bungalow en pakken onze spullen uit.

Om 16 uur gaan we naar de receptie om te beginnen met onze cursus. Daar leren we Jack kennen, een Nederlandse Dive Master die ook les geeft bij Assava. We vullen het benodigde papierwerk in, wat allemaal erg Amerikaans is en allesomvattend, maar het is noodzakelijk. Ondertussen komen onze mede studenten binnen druppelen, twee Franse dames Lorelei en Loan, en een Engelse jongen, Luke. De dames houden zich een beetje afstandelijk maar met Luke kunnen we gezellig kletsen. Na een tijdje ontdooien de Fransen ook en praten we over de cursus en waarom zij maar een halve doen. Zij vertrekken vrijdagochtend vroeg, en hebben geen tijd voor de laatste twee duiken, erg jammer. Ook hebben ze moeite met onze namen te onthouden en uit te spreken. Hierop antwoord ik dat ik als bijnaam Marty heb, en Marijke antwoord dat ze in het Engels vaak Mary wordt genoemd en dit blijft wel bij ze hangen: Marty and Mary, haha!

Dan, rond 17 uur, beginnen we aan de cursus. We worden voor een tv gezet en krijgen filmpjes te zien waarin hoofdstukken 1, 2 en 3 aan bod komen, de basics van het duiken. Ondertussen moeten we vragen beantwoorden over de stof die aan bod komt. Het is allemaal nogal lang van stof, again typisch Amerikaans, maar sommige delen zijn best interessant. Tijdens hoofdstuk 2 komt Alex langs, een 35 jarige Canadees van ongeveer 1,70 groot die het uiterlijk heeft van een chille surfer dude. Hij komt heel chill over, heeft ontzettend veel zin in morgen (net als wij) en wenst ons veel succes met het komende hoofdstuk want dat is gortdroge theorie waarin ze eigenlijk alleen maar willen dat we een PADI tas kopen.

Na ruim 2,5 uur tv te hebben gekeken zijn we allemaal kapot. Marijke en ik gaan in het restaurant van het resort snel wat eten en onze andere groepsgenoten gaan naar hun hotel iets verderop. Na het eten gaan Marijke en ik naar onze bungalow en merken dat we een zachte matras hebben wat ontzettend fijn is! Om half 10 gaan we proberen te slapen want de volgende dag en de dagen erna zullen we vroeg ons nest uit moeten.

1. Marijke:
    11 februari 2018
    Heerlijk die verhalen, Mary and Marty ;) net alsof ik er zelf ook bij ben. Is het dagritme van de Thai hetzelfde als dat van ons of eten zij eerder/later? Dit schrijf ik, terwijl ik naarbuiten kijk en zie dat het hagelt; was het hier maar zo warm als bij jullie!
  2. Marijke:
    11 februari 2018
    Hmm.. lastig te zeggen. We hebben het idee dat de Thai de hele door eet, al eten ze zeker niet zo laat als bijvoorbeeld in Spanje!
  3. Lieneke:
    11 februari 2018
    Gaaf!! Wij zijn benieuwd hoe het afloopt met de duiken... ;) wat is het toch leuk zo mee te lezen. Knuffel van ons!
  4. Senja:
    13 februari 2018
    Ja, inderdaad erg leuk om jullie zo te volgen! Ben erg benieuwd naar de volgende verhalen! Ook van mij n dikke knuffel!