Dag 40 – Terug naar de beschaving (en fietsen op de snelweg)

26 februari 2018 - Kota Bahru, Maleisië

Ditmaal staan we iets eerder op zodat we hopelijk een stuk kunnen fietsen als het wat frisser is, dus zitten we om 8 uur aan het ontbijt. Ka ‘Ila heeft speciaal voor ons pannenkoekjes gebakken en we zitten weer te smullen! Daarna gaan we naar de boot en worden door de oudste broer van Ka ‘Ila terug naar Kok Majid gebracht, waar onze tour verder gaat. Bij het vertrek kunnen we Ka ‘Ila en haar ouders niet genoeg bedanken voor hun gastvrijheid, we hebben het erg leuk gehad bij ze thuis en zijn blij met het inzicht in hun cultuur en huishouden. We moeten wel zeggen dat we beiden toe zijn aan de bewoonde wereld, en misschien ook wel een ander stadje. Begrijp ons niet verkeerd, we hebben het ontzettend goed en naar ons zin hier, maar het voelt ook heel raar om constant aangegaapt te worden door alles en iedereen, zelfs volwassen mensen. Daarnaast zal het ook wel fijn zijn voor Marijke om weer gewoon in een korte broek en hemd over straat te kunnen zonder dat er wordt gejoeld door de mannen of boze blikken van de vrouwen.

Maar voor nu gaan we nog even genieten van onze laatste tocht! Volgens de routeplanning is deze maar 10 kilometer in totaal. We rijden 5 kilometer naar een veerboot die ons richting Kota Bahru brengt, en dan moeten we nog 5 kilometer naar Pesir Belanda fietsen. Na de 5 kilometer gefietst te hebben vanaf Kok Majid zijn we al snel bij de veerboot. Het bootje is er wel, alleen geen schipper, dus wachten we even. Maar omdat het ons wel leuk lijkt om het centrum van Kota Bahru te zien besluiten we een omweg te nemen en via de brug 10 kilometer verderop naar de stad te fietsen. De route die we volgen gaat vooral over grote wegen waar veel verkeer rijdt dus we komen niet veel bezienswaardigheden tegen, maar we zijn toch blij dat we nog even extra kunnen genieten van het Maleisische landschap.

Daarnaast merken we dat de zon zich heeft ontdaan van zijn wolkenmaatjes en ons verblijdt met zijn volle aandacht. WAT EEN HITTE!! De tocht naar Kota Bahru duurt een halfuur (met een stuk over de snelweg) en als we net over de brug zijn zien we een grote Tesco. Hier stoppen we om even af te koelen, want het zweet gutst aan alle kanten van ons lichaam af. Voor het eerst zijn we weer in een supermarkt. Omdat het kan halen we een stokbrood met lekkere kaasjes voor de lunch. Daarna gaan we weer verder en fietsen tussen het verkeer door. Over vierbaans auto wegen fietsen en vervolgens jezelf van de ene naar de andere kant een weg banen om ergens af te slaan is niet echt een pretje. Gelukkig gaat het allemaal goed. Het centrum van Kota Bahru stelt niet heel veel voor, maar wel leuk om gezien te hebben. China Town ziet er een stuk gezelliger uit  en we besluiten om die avond daar te gaan eten, het ligt maar op 3 kilometer afstand van Pesir Belanda.

Eenmaal terug bij Pesir Belanda gaan we lunchen en daarna doen we helemaal niks meer. Even bijkomen van de inspanningen van de afgelopen dagen en de hitte van de ochtend. Aan het eind van de dag, als de zon niet meer zo heet is, stappen we terug op onze fiets en gaan naar China Town. Ik ben nog steeds bezig met mijn zoektocht naar bier maar kan het zelfs hier niet vinden, helaas. We eindigen bij een leuk tentje, eten wat simpel Thais eten maar ó zo lekker, en gaan daarna weer terug naar huis. Voldaan komen we thuis en omdat het zo chill is bij Pesir Belanda besluiten we gelijk om nog een nacht extra bij te boeken. Wel zo fijn want dat betekent dat we de dag erna helemaal niks hoeven en kunnen genieten van de relaxte sfeer van Pesir Belanda.