Dag 44 - Scheepswrakken en prachtig koraal

2 maart 2018 - Perhentian Islands, Maleisië

Wat hebben wij slecht geslapen. Op de één of andere manier was de stroom op onze kamer uitgeschakeld waardoor de airco het niet deed en het ontzettend warm was op onze kamer. We worden allebei geradbraakt wakker maar geen tijd om te rusten: snel naar het ontbijt en daarna eindelijk weer duiken! Het ontbijt stelt niet veel voor maar smaakt prima. Om 9 uur zijn we bij Angel Divers en daar is de sfeer heel chill. We ontmoeten onze instructeur, Adrien Delarve uit Zwitserland. Hij is een stuk jonger dan wij maar ziet er uit alsof hij veel ervaring heeft en praat goed Engels dus hebben wij alle vertrouwen in hem. Hij heeft alle gear gepakt en de tanks al bevestigd dus kunnen we eigenlijk meteen de boot op en gaan! Daniel, een Maleisische jongen gaat ook mee met ons dus we gaan met z'n vieren duiken. Ook leren we de twee andere instructeurs van Angel Divers kennen: Kim uit Spanje en Josh uit Zuid Afrika. Josh kent aardig wat Nederlandse woorden en is blij om dat weer een beetje op te rakelen. Hij komt samen met twee Koreaanse dames op de boot. Ze varen met ons mee maar gaan ergens anders duiken want de dames hebben hun padi niet en gaan een proefduik doen.

Dan is het tijd om te gaan! Na vijf minuten varen worden Josh en de Koreaanse dames op een strand afgezet en varen wij naar het diepe gedeelte om te duiken. De eerste duik zal bij drie wrakken van politie boten zijn die ze hebben laten zinken om het koraal terug te laten komen. We doen onze gear aan en maken ons klaar voor de duik door alle checks te doen. Hier blijkt dat Marijke en ik nog steeds de kennis bezitten die we een maand geleden gekeerd hebben en dit geeft ons vertrouwen voor de komende duiken. Omdat we op een speedboat zitten springen we niet van de boot af, maar laten we ons achterover in het water vallen. Dit is nieuw voor ons, maar vet om te proberen! Het is niet moeilijk en voor we het weten liggen we alle vier in het water.

Dan geeft Adrien het signaal om onderwater te gaan en laten we onze BCD (buoyancy control device) leeg lopen. Onder water is het zo helder dat we de bodem kunnen zien! De bodem ligt op 18 meter dus het zicht is ongelooflijk goed! Het dalen gaat top en we voelen ons meteen weer als een vis in het water, helemaal op ons gemak! De wrakken zien er vet uit en er zwemmen veel vissen. Adrien laat ons door de stuurhut van de boten zwemmen en we hebben het super naar ons zin! De tijd gaat veels te snel en voor we het weten moeten we alweer naar boven. Toch hebben we 37 minuten op de bodem doorgebracht.

Als we weer aan boord zijn pikken we Josh en de dames op en gaan terug naar het strand. Adrien vraagt of we ons fit genoeg voelen voor een tweede duik en hier zijn we allemaal wel klaar voor. Hierdoor hoeven we niet van de boot af en kunnen we, na het afzetten van Josh en de Koreanen, door naar de tweede duik plek. Nu varen we 10 minuten en leggen we aan op een minder diepe locatie maar met heel veel levend koraal. We kukelen weer achterover van de boot en gaan naar de bodem, ditmaal maar 11 meter. Daar zien we prachtig gekleurd koraal en allerlei tropische vissen. Na 20 minuten zwemmen zien we zelfs een rifhaai! Het is zo mooi daar, maar na een halfuur zit het er al weer op. Het was heerlijk om daar zo te zwemmen en in eindelijk weer te duiken.

Terug op het strand hebben we honger en vragen we aan de aanwezigen of ze zin hebben om ergens wat te gaan eten. Adrien en Daniel gaan mee en Adrien leidt ons naar The Rock Garden Resort waar ze de 'best fried chicken noodles van het hele eiland hebben'! Dat klinkt niet verkeerd, dus na drie minuten lopen zitten we bij The Rock en hebben we een fantastisch uitzicht over Long Beach. Niet veel later zitten we te genieten van een heerlijke fried chicken noodle, echt zo lekker! Ondertussen praten we met Adrien die vertelt dat hij hiervoor op Koh Tao en daarvoor op de Maldiven duik instructeur was. Wij zijn benieuwd hoe lang hij al op de Perhentians is en hij zegt dat hij hier een week is en vandaag zijn 3e en 4e duik hier waren. Dit hebben we totaal niet opgemerkt en het leek alsof hij alles perfect kende, maar op deze plekken dook hij ook voor het eerst.

De rest van de middag hangen we weer wat op het strand en ‘s avonds nemen we weer plaats bij het barretje waar we gisteren ook gezeten hebben. Ook hier blijven we tot lang na zonsondergang en besluiten we om op ons te oriënteren bij wat andere hotels aan Long Beach omdat we de volgende ochtend moeten uitchecken bij Matahari. De accomodatie is niet verkeerd, maar het is wel heel basic en niet ideaal dus gaan we op zoek naar iets nieuws. Helaas komen we erachter dat veel hotels nog niet geopend zijn en dat veel andere accommodaties al vol zitten.

We eten weer snel een simpele hap en gaan dan richting onze kamer. Daar aangekomen merken we dat de stroom het niet doet, terwijl op andere kamers wel licht brand. Gelukkig is het nog rustig en kunnen we van kamer wisselen. De nieuwe kamer ziet er een stuk beter uit en we besluiten om nog een nacht bij te boeken. Blij met onze kamer en dat het geregeld is vallen we snel in slaap en zijn we benieuwd naar waar we morgen gaan duiken!