Dag 46 – Op naar Cameron Highlands!

4 maart 2018 - Tanah Rata, Maleisië

7 uur gaat onze wekker! We pakken de laatste spullen in en gaan snel naar de receptie om te vragen vanaf welk strand onze boot vertrekt. Niemand te vinden dus dan gaan we maar naar het ontbijt wat om half 8 opent. Daar zien we de Koreaanse dames zitten die vandaag ook weer vertrekken, alleen zij gaan richting Kuala Lumpur. Marijke en ik eten allebei pannenkoeken als ontbijt en dan komt Delu, de man van de receptie, aan lopen. Hij vertelt de Koreaanse dames dat hun boot vanaf Coral Beach vertrekt, maar onze boot vertrekt vanaf Long Beach, YES!! Lucky us ;p Dit betekent dat we rustig van ons ontbijt kunnen genieten en ongeveer 5 voor 8 moeten vertrekken. Als we bijna klaar zijn komen Kim en Josh naar boven voor het ontbijt. We praten nog wat na en bedanken ze voor de toffe dagen en wensen ze veel succes met het seizoen.

Dan lopen we naar Long Beach. De pier is iets verder lopen maar we zijn ruim op tijd aanwezig. De speedboat ziet er beter uit dan die van de heenweg en de kapitein ziet eruit als een oude baas dus dit moet wel goed komen. We varen iets na 8en weg en komen rond kwart voor 9 aan bij Kuala Besut. Daar worden we gelijk meegenomen naar Blue Star Travels waar onze mini van richting Cameron Highlands zal vertrekken. We melden ons aan en gaan dan nog even Kuala Besut verkennen. Helaas is het nog vroeg en is bijna alles nog gesloten dus besluiten we bij het busstation te wachten.

Om 10 uur verschijnt onze minivan en stappen we in. Het blijkt dat er al vijf Fransen in zitten, en er moeten nog vijf mensen bij, waaronder wij tweeën. We hebben pech want we stappen als laatste de bus in, en moeten op de achterbank plaats nemen. Op de achterbank is plaats voor vier personen, en we zijn maar met z’n tweetjes dus je zou denken dat we lekker veel ruimte zouden hebben. Nou, dat is ook wel zo, als je geen benen hebt. Ik weet niet hoe ze het bedacht hebben, maar een normaal mens kan hier niet zitten. Zelfs een Maleisiër die een stuk kleiner zijn dan wij westerlingen zou moeite hebben om hier rechtop te zitten. We regelen het zo dat Marijke twee stoelen krijgt en schuin kan zitten en ik met m’n benen in het gangpad kan zitten. Het is niet ideaal maar we kunnen ook niks aan de situatie veranderen dus proberen we er het beste van te maken. We zetten een muziekje op en maken ons klaar voor de rit over 320 kilometer.

Tot onze verbazing gaat de tijd snel. We hoorden dat we rond 16 uur in de Cameron Highlands zouden aankomen maar na 3 uur rijden hoeven we nog maar 100 kilometer. Onze chauffeur reed ook wel hard, maar gelukkig ook gecontroleerd en we hebben ons geen moment onveilig gevoeld. Dan is het tijd voor een lunchpauze. We krijgen te horen dat we hier een halfuur blijven maar dit loopt uit tot ruim anderhalf uur waarna we van bus wisselen. De bus zelf is een verademing want hier hebben Marijke en ik beiden meer dan genoeg beenruimte. De chauffeur is een ander verhaal. Waar de vorige chauffeur een goede snelheid had rijdt de huidige op slakkentempo en het duurt niet lang of we hebben een hele rits auto’s achter ons zitten. Uiteindelijk doen we ruim drie uur over de laatste 100 kilometer en zijn we pas om iets voor 18 uur bij ons guesthouse.

We hebben geboekt bij De Native Guesthouse en worden vriendelijk begroet door de eigenaar en een paar vrijwilligers die voor hem werken. We krijgen een schattig bungalowtje toegewezen wat van alle gemakken is voorzien. We zijn erg blij met ons hutje en gaan even liggen want we zijn kapot. Het is raar want we hebben niks anders gedaan dan zitten, maar we zijn allebei zo moe. We blijven kort liggen en dan gaan we naar het centrum van Tanah Rata, het dorpje waar we verblijven, om wat te eten te scoren. Omdat ons guesthouse op een heuvel ligt is het tussen de 5 en 10 minuten lopen naar het dorpje maar dit is erg welkom nadat we de hele dag gezeten hebben. We scoren ergens een pizza en gaan dan op zoek naar een tour door de Cameron Highlands voor de volgende dag. Bij een tour operator raken we aan de praat met een Indiër en hij vertelt ons dat we na de Cameron Highlands naar Ipoh moeten gaan omdat het daar ook ontzettend mooi is en ze daar prachtige grotten hebben. Helemaal enthousiast boeken we bij hem een tour voor de volgende dag en gaan ons de rest van de avond verdiepen in Ipoh.

Dit hadden we nog niet verteld maar is nu wel goed om op te merken. Omdat we op 8 maart 10 jaar samen zijn willen we dit graag vieren en het liefst op een mooie en wat luxere locatie. In eerste instantie wilden we naar de Malediven gaan, maar vanwege de politieke spanningen daar en ook in Sri Lanka zijn we daarvan afgeweken. Vervolgens hebben we ons gericht op Maleisië en viel ons oog op Pangkor Laut Resort. Dit is een resort op het eiland Pangkor Laut en het zou er fantastisch mooi moeten zijn. Het ligt helemaal in het Westen van Maleisië en is gelegen op een privé eiland naast het eiland Pangkor. Het mooie is dat Ipoh in het midden ligt op weg van Cameron Highlands naar Pangkor Laut, dus het zou een mooie tussenstop zijn om de reis doormidden te breken.

1. Marijke:
    13 maart 2018
    Wauw, ik heb weer genoten van al jullie verslagen en foto’s!
  2. Gerrie Kamphuis:
    13 maart 2018
    Dank jullie wel voor de prachtige verhalen. Iedere keer weer geniet ik ervan. Xxx
  3. Marloes:
    13 maart 2018
    Leuk om te lezen!!! Geniet ervan!
  4. Senja:
    14 maart 2018
    en wij weten nu dat het Pangkor Laut Resort ook geweldig was ; )
  5. Marijke:
    15 maart 2018
    Zo leuk al jullie reacties! Dat is een grote reden waarom we graag onze blogs uploaden. Dankjewel!