Dag 58 - Op naar Taman Negara!

16 maart 2018 - Kuala Tahan, Maleisië

Vandaag is het zover, we gaan naar de jungle! We hebben een pakket geboekt met twee overnachtingen, inclusief alle maaltijden, vervoer, een nachtelijke jungle tour, een jungle trekking, een speedboat tour over stroomversnellingen, een bezoek aan een inheemse stam, en de belangrijkste reden, de tour over de touwbruggen van Taman Negara! We hebben er heel veel zin in. Om 8 uur worden we door een Grab afgezet bij het Mandarin hotel vanwaar we zullen vertrekken richting de jungle. Eerst gaan we nog even om de hoek ontbijten en komen uit bij een Indiër die onwijs lekker Murtabak (soort van kipcurry in bladerdeeg) verkoopt! Met een volle buik stappen we daarna de bus in en zien dat er nog drie Nederlanders meereizen, dat wordt gezellig!

De busrit duurt 4 uur en we worden afgezet in Jerantut waar we een lekkere lunch krijgen en een uur later door een volgende bus worden opgepikt. Deze bus brengt ons naar de haven en vandaaruit nemen we een 'longboat' die ons in 3 uur naar Kuala Taman brengt, een dorpje middenin Taman Negara! De boot is niet heel ruim maar we maken het ons gemakkelijk en weten ons drie uur lang te vermaken met de lezen, bloggen, en genieten van de omgeving. Het ziet er weer heel anders uit dan in Kota Bahru. Hier in Taman Negara, wat ook logisch is, staan er veel meer en hogere bomen en is het allemaal dichter begroeid. Daarnaast is de rivier bruin gekleurd en staat er een sterke stroming. We varen nu tegen de stroming in maar gelukkig heeft onze kapitein dit vaker gedaan en verloopt de tocht zonder problemen.

Rond half 5 komen we aan in Taman Negara en worden we afgezet bij een drijvend restaurant waar we al onze maaltijden zullen nuttigen. Marijke meldt ons aan en krijgt onmiddellijk te horen dat de touwbruggen gesloten zijn, wat?! Dit was de voornaamste reden dat we geboekt hadden en is ons niet verteld dus zijn we erg teleurgesteld maar helaas kan NKS, onze reisorganisatie, niks voor ons doen.

Daarna gaan we naar onze accommodatie, Abot Guesthouse. Voor we daar zijn lopen we langs vele andere drijvende restaurantjes, de één nog leuker dan de ander en balen we dat we een all inclusive tour hebben geboekt. Het dorpje Kuala Tahan is erg klein maar ziet er gezellig uit. Eenmaal aangekomen bij onze accomodatie ziet deze er prima uit en we storten neer op bed om even uit te rusten. We hebben de tijd want rond half 8 kunnen we dineren en om half 9 start onze nachtelijke jungle tour.

Als we terug zijn bij het restaurant krijgen we een prima maaltijd voorgeschoteld! Heel simpel wat groenten met een sausje, wat vlees en rijst, maar gelukkig erg lekker. Ook zien we de drie Nederlandse dames weer die bij ons in het busje zaten. Zij hebben een nachtelijke safari in een 4x4 geboekt wat heel vet klinkt. De volgende dag zien we ze weer dus moeten ze maar vertellen of het de moeite waard is. Om half 9 zien we een groep van 4 Maleisische dames aankomen, zij doen ook mee met de nachtelijke tour. Dan verschijnt ook onze reisleider, Amir. Hij leidt ons naar een bootje en daarmee worden we naar de overkant van de rivier gebracht. Gelijk wanneer we uitstappen laat Amir ons een grote vogel zien en vertelt dat het familie is van de pauw. Als de vogel zijn stem verheft blijkt dat gelijk, het klinkt namelijk hetzelfde als een pauw. Alleen de staart is een stuk minder mooi, deze bestaat uit alleen zwarte veren.

We vervolgen onze tour en na een tijdje gaan we echt de jungle in waar geen straatverlichting meer is en we onze hoofdlampjes erbij pakken. Amir waarschuwt ons nog dat we onder geen beding de bomen aan mogen raken omdat er slangen in zitten en die zich door de trilling naar beneden laten vallen. Iedereen reageert instemmend en daar gaan we! Al snel stoppen we bij een spin die even groot is als mijn hand. Amir vertelt dat dit nog een kleine spin is en dat ze normaal gesproken twee a drie keer zo groot worden. Daarna komen we bij een toren waar we in klimmen en over een groot veld kijken. Amir schijnt zijn zaklamp over het veld op zoek naar de reflectie van de ogen van een dier, maar helaas zien we niks. Jammer maar begrijpelijk, we maken veels teveel lawaai en worden omgeven door andere groepen toeristen die een nachtelijke toer maken. Het is een erg toeristische ervaring.

Als we verder lopen zien we al snel een andere groep bij een boom staan. Wanneer we dichterbij komen zien we de reden waarom, een gigantische schorpioen! De schorpioen zit rustig op de boom te chillen en trekt zich niks van ons aan, maar ze ziet er ontzettend gevaarlijk en mooi uit. Heel vet! De andere gids heeft een blacklight mee, en als hij op het schild van de schorpioen schijnt, licht deze felblauw op. Heel bijzonder! Daarna zien we onder andere nog een wandelende tak, een duizendpoot, nog een schorpioen, heel veel spinnen, een babyhert en een gifgroene slang! Ondertussen vertelt Amir over de planten en hun doeleinden, en de insecten die hier leven. Al de hele avond horen we een schel getjirp en Amir zegt dat dit komt door een uniek insect dat hier leeft. Dit insect leeft maar 48 tot 72 uur en laat zich alleen ‘s nachts zien, maar maakt dan ook heel veel lawaai.

Rond een uur of 10 lopen we de jungle uit en worden we daarna weer met een bootje naar de andere kant van de rivier gebracht. Als we naar huis lopen zijn we al meer blij dat we het pakket geboekt hebben en kijken we al meer uit naar morgen. Terug op de hotel kamer duurt het niet lang voor we allebei in slaap vallen, het was toch best een lange, intensieve dag.