Dag 76 - Onderweg naar het eiland Cat Ba

3 april 2018 - Cat Ba Island, Vietnam

Na een prima overnachting in de grot gaat om half 7 de wekker. Marijke en ik pakken snel onze spullen in en lopen iets voor 7en de deur uit richting de receptie. Daar staat Dick al naast de taxi te wachten. Op het moment dat ik onze sleutel inlever worden drie broodjes ei gebracht en kunnen we met ons ontbijt op zak vertrekken naar de bushalte.

Na een rit van maar liefst 5 minuten zijn we in het centrum van Tam Coc en zoeken we een plekje aan het water waar we rustig kunnen genieten van ons ontbijt. Een halfuur later zitten we in een mega luxe bus, waar we met z'n drieën op een rij zitten in heerlijke lounge stoelen. Niet veel later vertrekken we richting Cat Ba, eindelijk!! Marijke en ik hebben beiden heel erg uitgekeken naar deze locatie, en vooral de omgeving waar het eiland ligt: de Halong Bay! Eigenlijk al sinds ik Tomorrow Never Dies heb gezien als kleine Stijn ben ik benieuwd naar de indrukwekkende rotsformaties die uit de zee steken.

De busrit verloopt niet anders dan we gewend zijn: een maniakale chauffeur, veel getoeter en af en toe zenuwachtig meekijken als de chauffeur weer een vrachtwagen in haalt. Ook Dick kijkt zijn ogen uit en kan zich amper voorstellen dat er nog geen ongeluk gebeurd is. Na twee uur in de bus stoppen we bij een restaurantje waar een groen gelei achtig cakeje mijn interesse wekt. Blijkbaar zijn dit gestoomde rijst cakejes en ondanks dat ze er apart uit zien smaken ze wel erg goed! Terug in de bus maken we het onszelf gemakkelijk en een paar uur later komen we aan bij de veerpont die ons naar Cat Ba brengt. We hoeven gelukkig niet lang te wachten, en na een kwartier staan we op de veerboot. Ondertussen heeft Roel een filmpje gestuurd waarin hij verteld dat het 'net' uit te houden is op Cat Ba. We zien hem chillen, in de zon, voor z'n tentje, met op 10 meter afstand een strak blauwe zee met in de verte gigantische rotsen. Wat ontzettend afzien! We proberen deze avond af te spreken op Cat Ba, en anders morgenavond.

Op het moment dat we op het dek van de veerpont staan schrikt Marijke en realiseert ze zich dat haar paspoort nog bij Tam Coc Homestay ligt. Deze hebben we namelijk niet terug gekregen van de receptioniste. Fuck, wat nu? Donderdagavond vliegen we naar Hoi An dus dan moeten we het paspoort weer hebben en om heen en weer te reizen naar Ninh Binh is zonde van de tijd, maar eventueel een optie. Marijke stuurt twee mailtjes: één naar de homestay en één naar Thomas, onze vriendelijke behulpzame receptionist van Hanoi Traveller House. We moeten daar sowieso nog onze backpacks ophalen dus wie weet kan hij iets regelen dat het paspoort met een bus wordt verstuurd vanaf Ninh Binh naar Hanoi en dat we 'm daarna bij hem op kunnen halen. Op het moment dat de mailtjes verstuurd zijn is de grootste schrik weg, maar de spanning blijft nog wel. We hopen op een snelle reactie maar voorlopig kunnen we niks anders doen dan wachten.

Inmiddels zijn we bijna op het eiland Cat Ba dus lopen we terug naar de bus en 5 minuten later scheuren we over het eiland.
We rijden langs de kust en het duurt niet lang voor we genieten van een fantastisch uitzicht! Hier zien we al de verschillende karstrotsen uit de zee opdoemen, zo mooi! We kunnen niet wachten om dit van dichtbij te gaan ontdekken. Rond 12 uur worden we voor ons hotel afgezet en scoren een simpele maar prima lunch bij Yummy. Tijdens de lunch krijgt Marijke een mailtje van Thomas waarin staat dat hij om 13 uur een bel afspraak heeft met iemand van het Tam Coc Homestay. Wat een opluchting! Het paspoort is nog niet in Hanoi maar de eerste stap is gezet. Na de lunch gaan we een tour boeken voor de volgende dag.

Marijke heeft via Facebook en TripAdvisor vernomen dat Cat Ba Ventures goede dagtours aanbied. Eenmaal bij CBV aangekomen worden we heel vriendelijk te woord gestaan. Snel blijkt dat er gelukkig nog plek is voor de tour van morgen. Tijdens deze tour zijn we de hele dag op pad en gaan we een drijvend vissersdorpje bekijken, kayaken tussen de rotsen, zwemmen, en heel veel moois zien! Omdat de middag nog lang is vragen we aan de mensen van CBV wat we nog kunnen doen vandaag. Ze pakken een kaart erbij, geven daarop de mooiste plekjes van het eiland aan en raden ons aan een scooter te huren. Zo gezegd zo gedaan!

Een halfuur later zitten we op de scooter, Marijke bij mij achterop als navigator en Dick op z'n eigen scooterachter ons aan. Het eiland Cat Ba is groter dan we dachten, het is namelijk ongeveer 20 kilometer rijden om naar de andere kant van het eiland te komen, maar volgens de mensen van CBV is daar wel het mooiste uitzicht op het karst gebergte, dus gaan we op pad. Daarnaast vinden we het niet erg om zover te reizen, scooter rijden blijft leuk! We merken al snel dat het karst gebergte niet alleen in de zee te vinden is. Ook op het eiland van Cat Ba vinden we unieke rotsformaties.

Eenmaal aan de andere kant van het eiland zien we een klein haventje wat omsingeld is door gigantische rotsen. Het ziet er prachtig en mysterieus uit, alsof hier vroeger draken leefden. We blijven een tijdje stilzwijgend zitten en nemen het uitzicht in ons op, zou morgen echt nog mooier worden?

Daarna stappen we weer op de scooter en gaan we naar andere view points die werden aangeraden. Er zijn ook een paar viewpoints waarvandaan we schijnbaar een prachtige zonsondergang kunnen zien. De zonsondergang is tussen half6 en 6 en het is inmiddels al 4 uur geweest dus moeten we een beetje gaan opschieten. We cruisen richting de kust en vinden de viewpoints maar helaas is het ondertussen ook erg bewolkt geworden. Jammer maar vandaag zit een mooie zonsondergang er niet in.

We rijden verder en besluiten te stoppen bij een barretje met prachtig uitzicht over de baai. Als we zitten wijst Marijke naar het strand waar allemaal tentjes staan. Heel toevallig zijn we bij Roel's hostel beland: Woodstock hostel. Logischerwijs hangt er een hele chille sfeer en bestellen we een biertje. Helaas is Roel er niet, hij is juist in het centrum van Cat Ba.

Ondertussen heeft Marijke mailtjes terug van zowel Thomas als de Homestay. Ze hebben het zo geregeld dat een chauffeur Marijke's paspoort mee neemt van de homestay en 'm aflevert bij Hanoi Traveller House. Daar zou het paspoort morgenochtend aan moeten komen, fantastisch! De kosten van het transport zijn voor ons maar dat maakt niet uit want we zijn ongelooflijk blij en opgelucht dankzij dit bericht!

Na het goede nieuws drinken we ons biertje op, rijden terug naar Cat Ba, leveren onze scooters in en gaan naar 25 Klub om te eten. Voor Marijke en mij een simpele burger en voor Dick een pizza. De smaak is ok, maar aan onze craving naar burgers en pizza wordt niet echt voldaan. Tijdens het eten komt Roel nog even snel hoi zeggen. We spreken voor morgen af want hij en Maik moeten de gehuurde scooter om 20 uur inleveren (het is nu al kwart over 20 maar in Vietnam doen ze daar niet moeilijk over). Na het eten gaat Dick nog ergens een kopje koffie en een stuk taart scoren en Marijke en ik struinen nog even over een marktje voor we naar bed gaan. Het was een enerverende dag en we zijn moe, maar kunnen niet wachten tot morgen!

1. Marijke:
    25 april 2018
    Was ik maar weer daar...
  2. Ayse:
    30 mei 2018
    Hi Stijn en Marijke,
    Ik ken jullie verder niet maar op zoek naar reisverslagen over Vietnam, Laos, Cambodja en Thailand kwam ik door door te klikken op jullie blog terecht.
    Jullie schrijven echt superleuk en hebben heel veel goede tips! Dank hiervoor.
    Over anderhalve maand ga ik ook enkele weken backpacken in deze regio, met mijn zoon van 12.
    Na jullie blogs te hebben gelezen, kijk ik er nog meer naar uit en krijg er nog meer zin in:)
    Groetjes,
    Ayse