Dag 86 - Het leukste hostel van Da Lat!

13 april 2018 - Da Lat, Vietnam

We worden geradbraakt wakker doordat de twee Vietnamese vrouwen luidkeels beginnen te praten om 05:30! Pff. We hebben allebei weinig tot niet geslapen, omdat de trein echt ontzettend schudde, en allebei zijn we minstens één keer bijna het bed uitgevallen hierdoor. Gelukkig is de angst van de vrouwtjes niet uitgekomen en is er niemand door het bed gezakt!

Rond 9 uur komen we aan op Nha Trang, slalommen we ons een weg door de gebruikelijke taxichauffeurs heen en gaan we op zoek naar een ontbijttentje. We moeten namelijk pas om half 11 op het busstation zijn, want onze bus vertrekt om 11 uur. Wel even spannend, want we weten niet goed welk busstation we moeten hebben of waar het is. Uiteindelijk kunnen we niet echt een plek vinden waar we willen ontbijten, dus besluiten we vast een taxi te nemen naar het busstation, uit te zoeken of we op de goede plek zitten en dan daar iets te eten zoeken. Er zou bij een busstation toch wel iets te eten te vinden zijn?

Niet dus. Nadat we zijn aangekomen en ons hebben aangemeld voor de bus (we zitten goed!), vragen we de vriendelijke *ahum* mevrouw of er ook een plek is waar we wat kunnen eten. Zij antwoord dat er niets in de buurt zit en teleurgesteld gaan we naar een klein winkeltje op het busstation om daar maar instant noedels en koffie te bestellen. Allebei een beetje 'meh', maar we hebben in ieder geval iets te eten!

Uiteindelijk vertrekt de bus iets te laat, en stappen we per ongelijk in in de bus die naar Ho Chi Minh vertrekt. Gelukkig krijgen we op tijd door dat we in de verkeerde zitten en dan zijn we op weg naar Da Lat! Het is een bochtige weg en van slapen of lezen komt het niet echt. We zijn wel allebei heel blij als de bus stopt bij een eettentje en we een gebakken ei kunnen bestellen. Hierna vervolgt de bus zijn weg naar Da Lat en kunnen we vanaf het busstation daar gebruik maken van een gratis shuttle service naar het hostel! Wat een service!

Op Facebook hebben we gelezen dat het leukste hostel van Da Lat de Cozy Nook is, en met een beetje geluk hebben we hier een tweepersoonskamer kunnen boeken! Uitgeput komen we aan en we halen die middag allebei nog een paar uur slaap in. Om 18:00 uur zijn we uitgenodigd voor het "family dinner" en lopen we naar de huiskamer toe. Hier stikt het inmiddels van de mensen en we vinden een beetje verlegen een plekje tussen een Duitser, twee Engelse meisjes en een aantal Nederlanders in. Het eten is heerlijk en we ontmoeten gelijk een hoop mensen die ook gaan canyoningen morgen! Awesome! (Gelijk bij aankomst hebben we ons namelijk ingeschreven voor deze activiteit, dé reden dat we naar Da Lat zijn gegaan.)

Na het eten nodigt een aantal mensen ons uit om mee te gaan naar de Maze bar, een bar die - zoals de naam al doet vermoeden - is ingericht als doolhof. We komen aan met een groep van 9 man, bestellen wat te drinken en dwalen een beetje door het doolhof. Op een gegeven moment roep ik: "this would be an amazing place for hide and seek!" en eigenlijk de hele groep valt me bij. Heerlijk om weer even kind te zijn! Ruby, een Australisch meisje, stelt voor om in plaats van hide and seek een spel dat "sardines" heet te spelen. Hierbij verstopt één iemand zich en moet de rest deze persoon zoeken. Als je hem of haar hebt gevonden, moet je je bij hem of haar verstoppen en zo zit iedereen op een gegeven moment als "sardientjes" verstopt. Degene die als laatste de verstopper vindt, moet hem een biertje geven. Degene die als eerste de verstopper vindt, mag zich de volgende ronde verstoppen. Je kunt je voorstellen dat dit spel gepaard gaat met nogal veel bier en cocktails. We zijn niet de enige die verstoppertje spelen, want tijdens de eerste rondes horen we regelmatig "Oliver, Oliver", van mensen die hem aan het zoeken zijn. Volgens mij doet Oliver het goed, want pas in onze tweede ronde sardines wordt hij in mijn bijzijn gevonden. Bij de derde en laatste ronde doen er nog drie mensen mee die ons hebben zien spelen en wel zin hebben in een spelletje. Een van hen is een Nederlander, heel toevallig. We houden het spel 3 rondes vol, maar om half één zwalken we met de hele groep terug naar het hostel; we moeten morgen namelijk allemaal vroeg op om te canyoningen!