Dag 92 – De ondergrondse rivier van Sabang

19 april 2018 - Sabang, Filipijnen

Ondanks de simpele bungalow hebben we allebei heerlijk geslapen. Het heeft misschien deels te maken met de vermoeidheid van de dag ervoor, maar alsnog zijn we blij dat we zo uitgerust wakker zijn geworden. We willen gaan ontbijten bij Hills Myna maar zien dat er niemand in het restaurant is. We hebben de avond ervoor geïnformeerd of ze ontbijt verkopen, en dat doen ze dus gaan we even navragen waarom het restaurant nog gesloten is. Het blijkt dat de kok zich heeft verslapen ;p De bazin gaat hem wakker maken en na vijf minuten staat hij aan onze tafel om onze bestelling op te nemen. We bestellen allebei pannenkoeken (deze hebben we niet meer gegeten sinds Riverside Hamlet). We moeten er even op wachten (meer dan 30 minuten) maar dan krijgen we twee gigantische borden met overheerlijke pannenkoeken, top begin van de dag!

Na het ontbijt gaan we door naar de haven vanwaar de boten naar de ondergrondse rivier vertrekken. Daar zien we dat er al best een lange rij gevormd is. Ook blijjkt dat we alsnog iets van een milieuheffing moeten betalen. Wanneer we dat gedaan hebben komt er een Filipijnse reisleidster, Maru, op ons af gelopen en ze vraagt of wij al een boot geboekt hebben. Dit hebben we nog niet dus we vragen wat ze ons kan aanbieden. Ze heeft nog ruimte voor twee mensen op haar boot en dat kost ons 200 pesos per persoon. Wij weten dat de boottochten meestal 180 pesos per persoon kosten dus accepteren dit niet en vragen of het voor 150 kan, waarop ze vrijwel gelijk positief reageert en ons mee neemt naar de wachtruimte. Daar wachten we vijf minuten voor we door Maru geroepen worden en op een boot kunnen stappen. Al met al gaat dit veel sneller dan we dachten!

We zitten met vijf andere mensen, waaronder Maru, op een bootje. Allemaal Engelsen (twee Australische meisjes en een Brits stel). Voordat we een kennismakingsronde kunnen houden vertrekt de boot en vanwege het lawaai van de motor is het niet mogelijk om een normaal gesprek te voeren. Dan maar genieten van het uitzicht, wat werkelijk fantastisch is! De prachtige azuurblauwe zee, witte stranden, het groen van palmbomen met in de verte de contouren van hoge bergen maken dit tot één van de mooiste plekken waar we ooit geweest zijn!

Na een kwartier varen komen we uit op een strand en gaan we te voet verder richting de ondergrondse rivier. Daar aangekomen kunnen we gelijk in een bootje stappen en gaan we, met een audio tour, op pad. De ondergrondse rivier is prachtig om te zien! De verschillende rotsformaties, aparte vormen, vreemde textuur, alles! Erg indrukwekkend allemaal. Helemaal als we in de ‘kathedraal’ komen, een grote ruimte van wel 60 meter hoog en 100 meter breed. Het is niet moeilijk om te bedenken waarom deze plek uitgeroepen is tot één van de zeven natuur wereldwonderen. Daarnaast leven er ook nog eens honderden, zo niet duizenden vleermuizen. Van tevoren wordt je gewaarschuwd dat wanneer je de grot in gaat en je omhoog kijkt je je mond dicht moet houden. De vleermuizen hebben er maling aan dat jij daar met je bootje vaart en aan het genieten bent van al het moois. Wij hebben mazzel gehad en zijn niet onder gescheten, al scheelde het niet veel. In de ‘kathedraal’ landde er een gigantische hoop stront zo’n vijf centimeter achter Marijke.

Eenmaal uit de grot zien we dat er een grote rij staat te wachten voor de bootjes en zijn we erg blij dat we in Sabang overnachten en daardoor zo vroeg naar de grotten konden gaan. Als we teruglopen naar de boot wilt Maru ons nog één ding laten zien. Als we met haar meelopen zien we voor ons een gigantische varaan lopen! Heel rustig loopt ie daar, totaal niet bang voor ons. Wat een vet beest. Daarna gaan we terug naar de boot en krijgen we het zo geregeld dat we ergens anders worden afgezet. We hebben namelijk op de heenweg een zipline gezien en willen daar wel vanaf gaan! Eenmaal op het strand moeten we nog tien minuutjes klimmen naar de zipline, wat ons goed af gaat ondanks de hitte. Beiden hebben we al een tijd zin om te gaan ‘ziplinen’ en deze zipline van 800 meter over de zee ziet er heel vet uit! Het duurt niet lang of we zijn aan de beurt en dan mogen we! Het ‘ziplinen’ zelf duurt niet lang, iets van een minuut maar is wel heel gaaf! Beiden zijn we blij dat we het hebben gedaan en daarna lopen we over het strand terug naar onze accommodatie.

Terug bij Hills Myna trekken we onze zwemkleding aan en gaan lekker aan het strand liggen! Het is 12 uur en hebben onze activiteit van de dag er alweer op zitten J We blijven een uurtje liggen en dan beginnen we honger te krijgen. We hebben wat leuke eettentjes gevonden via Tripadvisor en gaan door Sabang lopen op zoek naar een gezellig restaurantje. Sabang zelf is heel klein, na 10 minuten lopen ben je er helemaal doorheen en heb je alles gezien. Helaas hebben we geen leuk eettentje kunnen vinden. Het is heel raar maar de meeste tenten die we via Tripadvisor hebben uitgezocht zijn gesloten. Hierdoor besluiten we om toch maar bij onze accommodatie te gaan lunchen.

Na de lunch is het bewolkt geworden en gaat het zelfs een tijd hard regenen, waarop we de rest van de middag in onze bungalow doorbrengen. ’s Avonds doen we een nieuwe poging om een leuk eettentje te vinden, maar ook dit is niet succesvol. Of het is allemaal ‘duur’ (goedkoper dan in Nederland maar duurder dan we gewend zijn) of er staat niks op de kaart wat we zouden willen. Ook hierdoor besluiten we weer terug te gaan naar onze accommodatie waar we werkelijk weer een verrukkelijk maaltijd voorgeschoteld krijgen en zijn we blij met onze keuze. De rest van de avond zitten we lekker op het strand een biertje te nuttigen en fantaseren we over de locatie van morgen. We gaan namelijk naar Modessa Island, een eiland met maar 19 hutjes en waar je in 20 minuten omheen hebt gelopen. Daar gaan we eventjes keihard relaxen en genieten, zin in!!