Dag 93 – Modessa Island

20 april 2018 - Roxas, Filipijnen

Om half 8 staan we op en pakken onze spullen want om 8 uur moeten we bij de bushalte zijn voor de bus die ons naar Roxas brengt, de hoofdstad van het eiland Palawan. Eenmaal bij de bus krijgen we te horen dat we een uur meerijden met de bus richting Puerto Princessa en daarna moeten overstappen op de bus richting El Nido. Omdat het ontbijt gisteren zo lang op zich liet wachten besluiten we om pas in Roxas te gaan ontbijten. Als we bij de bus zitten te wachten komt er een mevrouw langsgelopen die een soort van gestoomde rijst wafels verkoopt en kopen we er één omdat we niet weten hoe lang het nog gaat duren voor we weer gaan eten. Dit blijkt een schot in de roos, erg lekker! En het vult heel erg goed.

De busrit naar het kruispunt verloopt prima. Na 45 minuten mogen we weer uitstappen en wachten we een halfuur tot de volgende bus ons op komt pikken. Ondertussen raken we aan de praat met Belg die het zuiden van Palawan heeft verkent. Hij vertelt dat het zuiden van Palawan minstens zo mooi is als het noorden, maar dat je ook minder Engels sprekende mensen tegen komt. Er is weinig tot geen toerisme in het zuiden maar het is daardoor nog heel ongerept en puur. Er wonen daar zelfs mensen die nog nooit een blanke hebben gezien. Helaas ligt het zuiden van Palawan niet op onze planning, misschien dat we er ooit nog naartoe gaan.

De busrit naar Roxas is nog beter dan de eerste. Dit komt doordat we nu voorin mogen zitten, heel luxe! De minivans in de Filipijnen zijn zo gemaakt dat er zoveel mogelijk mensen in passen waardoor de gemiddelde Nederlander de grootste moeite heeft om normaal te kunnen zitten. Gelukkig is er voorin genoeg beenruimte en zitten we daar prima. Twee uur later zijn we in Roxas en sterven we beiden van de honger! We dumpen onze spullen bij Bottega restaurant, het pick-up punt voor de boottocht naar Modessa Island, en gaan de stad in om ergens te brunchen. Via Tripadvisor hebben we wat gevonden, wat op 700 meter afstand ligt. Deze afstand lopen is normaal gesproken geen probleem maar de hitte is niet te harden! Het is 36 graden en de gevoelstemperatuur in Roxas ligt op 41 graden. Na twee honderd meter gelopen te hebben zijn we al twee eettentjes gepasseerd die er prima uit zagen dus besluiten we niet moeilijk te doen en terug te lopen. We eten een simpele lunch en gaan daarna op zoek naar een fles rum en een fles cola om mee te nemen naar Modessa want we weten niet wat we allemaal op het eiland kunnen kopen en hoe duur het daar zal zijn. Eenmaal in de supermarkt zien we een overvloed aan keuze in rum en kiezen we voor het merk Tanduay omdat je werkelijk doodgegooid wordt met advertenties voor deze rum. Hoe ze zoveel kunnen adverteren snappen we nog steeds niet, want een fles (0,7 liter) Tanduay rum kost maar liefst 80 pesos, €1,30! We kunnen het bijna niet geloven en zijn bang dat het dan wel slechte rum moet zijn, maar voor deze prijs willen we het best proberen. Ook kopen we een fles cola en daarna gaan we terug naar Bottega om te wachten tot we worden opgehaald.

Om half 3 is het zover en komt er een jeep voor rijden die ons naar de haven brengt. Daar stappen we samen met vier andere mensen op de boot en vertrekken we naar Modessa Island, eindelijk! De boottocht duurt bijna een uur, maar dan zijn we er. We worden verwelkomd met een kokosnoot en krijgen wat informatie over het eiland en wat we allemaal kunnen doen. Je kan duiken, snorkelen, boeken huren, bordspellen spelen, biljarten, darten, ping pongen, volleyballen, drinken, en (het belangrijkste van allemaal) erg goed chillen. Voordat we naar onze bungalow gaan wordt er nog gevraagd wat we voor diner willen, alle maaltijden zijn namelijk inclusief. We kiezen iets simpels en worden daarna naar onze bungalow gebracht: een schattig hutje op het strand nog geen 10 meter van de zee! We dumpen onze spullen, trekken onze zwemkleding aan en duiken de zee in! Het water is kraakhelder, erg leuk om hier te gaan snorkelen. Daarna pakken we onze boeken en gaan in de hangmat of op de ligbedden chillen met een rumcola. Verbazingwekkend genoeg is deze rum erg lekker, hier gaan we meer van halen :D

Ondertussen begint het besef een beetje te komen op wat voor fantastische locatie we zijn beland. Het is zo ongelooflijk mooi hier. Daarnaast is het ook heerlijk stil, waardoor we ons echt op een onbewoond eiland wanen. Verder hebben we ook amper bereik wat er helemaal aan bij draagt alsof we even van de rest van de wereld zijn gescheiden. Het is werkelijk een unieke plek waar we nu zijn en daar gaan we de komende dagen even intens van genieten.

Na het chillen gaan we naar het restaurant om te dineren. Ik heb de spicy pork besteld en Marijke heeft iets met vis in een kokossausje besteld. Beide gerechten zijn erg lekker, gelukkig maar want hier eten we de komende drie dagen ook nog ;p ’s Avond spelen we nog een paar potjes pool en gaan daarna terug naar ons hutje om verder te chillen. Wat een heerlijke plek is het hier en wat kijken wij uit naar de komende dagen!

1. Lieneke:
    6 mei 2018