Dag 99 – Een dagje niets in een tropische storm :-)

26 april 2018 - El Nido, Filipijnen

Vandaag staat er niks op de planning, en dat is maar goed ook want ik heb ontzettende last van mijn maag gekregen. De laatste paar dagen viel het nog mee maar vandaag heb ik het goed te pakken en blijf ik niet ver van de airco en de badkamer. Tegen 9 uur krijgen we ons ontbijt en de rest van de ochtend brengen we door voor onze kamer met lezen en werken aan het blog. Ook blijkt het maar goed dat we hebben gekozen om vandaag geen tour te doen want rond 11 uur begint de lucht steeds donkerder te worden en niet veel breekt het los. Een gigantische tropische bui! Ruim een uur valt het met bakken uit de lucht en zitten wij droog voor onze kamer te kijken naar de heftige regenval.

De rest van de dag blijft het regenen, afwisselend kleine en heftige buien, en daardoor zitten wij nog wel prima op ons plekje. Toch begint het steeds meer te kriebelen om iets te gaan ondernemen en tegen het eind van de middag gaan we El Nido in om te lunchen bij Glow (we eten een halve kokosnoot gevuld met vers fruit en kokosroom) en om meer informatie op te vragen over tours. De regen is overgegaan in een lichte miezer en dat is best prettig. Ondanks de regenval zou je denken dat het af zou koelen maar niks is minder waar; de verzengende hitte van El Nido is nog steeds aanwezig en heeft zich nu gecombineerd met een hoge luchtvochtigheid waardoor je je werkelijk in een sauna waant. Het duurt niet lang of het zweet loopt over ons lichaam, dit gaat zo erg wennen worden als we terug zijn in Nederland haha!

Terug naar het informeren over de tours. We hebben gehoord dat er een paar tours die naar het eiland Coron vertrekken en daar tussen de 3 en 5 dagen over doen. In de tussentijd slaap je op onbewoonde eilanden; in een bungalowtje of in een tentje op het strand, supervet! Verder neemt de crew nog een paar dingen mee: genoeg eten, water, bier en rum, PERFECT!! Waar kunnen we boeken? Nou dat gaan we nu informeren. Marijke heeft gehoord dat Buhay Isla, naast het dure TAO, de beste organisatie is dus daar beginnen we. Helaas zitten zij de komende weken helemaal vol, ai. Dan maar naar de volgende, alleen deze blijkt ook helemaal vol te zitten. Hetzelfde geldt voor de volgende drie organisaties waardoor we besluiten om in Coron op zoek te gaan naar een meerdaagse ‘island hopping’ tour.

We willen nog wel een tour boeken in El Nido dus gaan we bij La Soledad informeren wat de kosten zijn. Het schattige vrouwtje probeert ons tour A aan te bieden voor 1,400 pesos exclusief de environmental fees van 200 pesos, maar wij hebben via een andere tour operator een aanbod gehad van 1,000 pesos voor tour A inclusief de fees. Het vrouwtje neemt dit verlies echter heel snel en is blij dat we de tour via haar boeken. Helemaal blij dat de tour voor morgen geboekt is, gaan we verder met chillen bij het appartement en zien we nog een paar heftige buien over komen.

’s Avonds is het weer opgeklaard en is de temperatuur wat gedaald en lopen we door het centrum op zoek naar een tentje om te gaan dineren. Uiteindelijk valt ons oog op een falafel tent die er erg aanlokkelijk uit ziet. Beiden bestellen we een falafel wrap gevuld met veel groenten, heerlijk! Maar het vult ook ontzettend. Beiden lopen we verder door El Nido met ontzettend volle buiken. Het is hier erg toeristisch, maar omdat we nu een lekker plekje en wat dingen gepland hebben beginnen we het hier steeds leuker te vinden. Tot nu toe zijn de Filipijnen anders dan we hadden verwacht, in dat het een stuk meer toeristisch is en daardoor de mensen je aan alle kanten een poot proberen uit te draaien. Aan de ene kant zet je overal een kanttekening bij, aan de andere kant een leuk spelletje om te proberen het onderste uit de kan te halen. Het is even wennen. Daarbij zijn we gewend om alles last minute te regelen, maar dat is hier eigenlijk niet mogelijk. Alles is ontzettend druk en volgeboekt door andere toeristen. Ze zeggen dat dit komt omdat Boracay vanaf morgen voor een half jaar dicht gaat, maar zou dat echt zoveel impact hebben…? Anyways, vandaag was een heerlijk rustig dagje, maar we zijn erg blij dat we morgen weer op pad gaan. Benieuwd naar wat tour A te bieden heeft en wat voor moois we allemaal gaan zien, zin in!!

1. Marijke:
    8 mei 2018
    Gaan die buien ook gepaard met veel wind eigenlijk?
  2. Marijke:
    9 mei 2018
    Hmm nee dat valt wel mee! In el Nido in ieder geval niet, in Coron (volgende locatie) wel