Dag 5 - De eerste dag in Chiang Mai

22 januari 2018 - Chiang Mai, Thailand

[Herhaling einde vorige blog] We komen om 07:15 aan in Chiang Mai, en eenmaal op het station worden we overvallen met opdringerige taxichauffeurs. Ik (Marijke) kan het nog niet zo goed hebben op dit vroege uur dus stamp snel door de menigte heen (haha, je kunt je voorstellen hoe dit ging), op zoek naar een rustig plekje. Hier overleggen we even of we eerst gaan eten of eerst naar het hostel toe gaan. Het wordt uiteindelijk het tweede!
Ik type dit verhaal af nadat we een heerlijk ontbijtje hebben gegeten bij ons hostel. Het Doi Doo Dao hostel heet het. Het zit stampvol Nederlanders en de eigenaar La is heel aardig! Met een groep net aangekomen Nederlanders hebben we afgesproken vanavond samen te eten (La gaat voor ons koken) en hierna gaan we naar een Ladyboy show! Ben benieuwd.

[Door Stijn:] Na het simpele maar lekkere ontbijt (voor het eerst weer een boterham met ei gegeten) gaan we met Rachelle, een meisje dat ook net is aangekomen, Chiang Mai verkennen. La heeft een route uitgetekend op een plattegrond die ons langs de mooiste plekjes van de binnenstad moet voeren. Met een goed humeur en een volle buik gaan we op pad! Al na de eerste paar 100 meter lopen komen we erachter dat Pai een stuk kleiner en rustiger is dan Bangkok en dit bevalt ons wel. Begrijp me niet verkeerd, Bangkok was geweldig en ik wil de stad ook zeker nog beter leren kennen, maar als je hier door de straten loopt zijn er niet om de 50 meter meerdere tuktuk en taxi chauffeurs die je een ritje proberen aan te smeren (het is er maar eentje ;-)). Daarnaast is de binnenstad van Chiang Mai niet heel groot, en kan je het makkelijk op de voet verkennen. Het is allemaal rustiger en kleinschaliger, en daar waren we allebei wel aan toe. Als we de route van La volgen komen we al snel bij een grote tempel aan. Deze tempel is uiteraard niet zo indrukwekkend als de Wat Phra Kaew in Bangkok, maar de details, afwerking, en uitstraling zijn weer bewonderenswaardig. Het is raar om in te denken dat de mensen zelf heel weinig hebben, en hun huizen er soms wat slordig uit zien, maar daarentegen zijn de tempels wel allemaal tot in de puntjes verzorgd. Helaas zijn we een beetje halsoverkop vertrokken, wat inhoud dat we geen extra kleding mee hebben genomen om de schouders en knieën van de meiden te bedekken. In de tempels in Chiang Mai mogen mannen wél in hun korte broek naar binnen, wat weer eens duidelijk maakt dat ik niks snap van religieuze stromingen waar voor mijn gevoel de regels per individu of locatie verschillen en iedereen de regels kan interpreteren naar zijn eigen maatstaven. Maar goed, sprookjes zijn ook leuk om te horen en misschien nog wel mooier om in te geloven. En als je het echt goed doet kan je er heel rijk mee worden en prachtige kerken en tempels maken, en dan hebben wij weer wat te zien op onze reis (als je genoeg kleding meeneemt tenminste).

Daarna gaan we verder en blijkt dat Chiang Mai zich nog heel erg aan het ontwikkelen is op toeristisch gebied. We lopen langs veel verschillende bouwplaatsen en zien dat er overal hotels worden gebouwd, het ene nog mooier dan het ander. Na een wandeling van een paar uur, inclusief een lekkere lunch bij een streetfood tentje, komen we terug bij het hostel en is het tijd voor een middagdutje. Na een heerlijk tukje is het tijd voor het avondeten van La. We halen wat biertjes voor iedereen bij de 7/11 en sluiten aan bij de groep, die is gegroeid tot een man of 15. La heeft een traditioneel Thais gerecht gekookt, wat bestaat uit pittig gekruid varkensvlees, gewokte groenten, en rijst. Hieruit blijkt ook weer dat elke Thai lekker kan koken! Na de maaltijd moeten we nog 3 uur wachten voor we naar de Ladyboy show gaan, maar de tijd vliegt voorbij. Iedereen zit gezellig aan tafel te kletsen en tips en ervaringen vliegen over en weer. Ook blijkt dat we met een stuk meer man gaan vanochtend voorzien. Wanneer om 21.15 uur de taxi verschijnt springt iedereen op en proppen we ons met 14 man in het busje. Op locatie aangekomen blijkt dat La drie tafels heeft gereserveerd in het midden van de bar. Iedereen is nog steeds vrolijk en heeft er zin in dus worden snel de biertjes besteld en zit iedereen klaar voor de show. Als we om ons heen kijken zien we dat onze groep de gemiddelde leeftijd omlaag brengt. Er zitten ook heel veel 60 plussers die dit niet willen missen, met groot gelijk. En om 22 uur start het! Er staan vier mannen, echte mannen, op het podium te dansen en er komt een ladyboy playbackend van de trap gelopen. Het ziet er een beetje amateuristisch uit maar het wordt door zo veel enthousiasme gedaan en alles is over de top waardoor iedereen vrolijk wordt en gezellig staat mee te zingen en te joelen. De sfeer wordt helemaal top als na een paar nummers een ladyboy het publiek in loopt en met één van de jongens, Jo, uit onze groep gaat dansen en hem een kus op zijn voorhoofd geeft. Een onvergetelijke ervaring voor Jo. Helemaal als er na een paar nummers nog een ladyboy hem een kus op z’n wang geeft, en het volgende nummer een ladyboy een kus op de wang van hem verwacht, die hij gewillig geeft. De sfeer is fantastisch en de tijd vliegt voorbij. Na de show staan de ladyboys voor de bar te wachten en kan iedereen met ze op de foto. Uiteraard willen wij ook en staat Marijke met Christina Aguilera op de foto en ik met Beyoncé, helemaal top! Na deze leuke avond nemen we met z’n allen een taxi terug naar het hostel en gaan we snel naar bed. Ook omdat we de volgende dag met een grote groep naar de Sticky Waterfalls gaan! La heeft het zo geregeld dat we een privé taxi hebben voor de hele dag die ons om half 9 op pikt van het hostel, ons naar de Sticky Waterfalls brengt, en daarna ook nog naar de Wat Phrathat Doi Suthep tempel, de meest heilige tempel van Chiang Mai, en ons vervolgens ook weer thuis af zet. Gaat dus een ontzettend leuke dag worden!

1. Marijke:
    24 januari 2018
    Mooi!!
  2. Délana:
    24 januari 2018
    Wat leuk om te lezen!
  3. Wendy:
    27 januari 2018
    Haha dat stukje over sprookjes😂