Dag 6 – De eerste echte vakantie dag

23 januari 2018 - Chiang Mai, Thailand

‘s Ochtends hebben we beiden moeite met wakker worden. We hebben heerlijk geslapen, maar echt uitslapen hebben we ook wel een keer zin in: not today! Om 8 uur zitten we aan het ontbijt en blijkt dat we met z’n zevenen op stap gaan, twee Duitsers en vijf Nederlanders. De taxi verschijnt stipt om 9 uur en daar gaan we dan met z’n allen, op naar de Sticky Waterfalls! In Chiang Mai rijden overal red taxi’s rond: dit zijn rode pick-up trucks met achterin twee banken die tegenover elkaar staan zodat je je zijwaarts over de weg beweegt. Het zit niet ideaal voor mensen die snel wagenziek worden, maar het is wel heel gezellig omdat je tegenover elkaar zit en daardoor met iedereen kan praten. Als we de stad uit rijden zetten we de muziek aan en kan het genieten beginnen, iedereen heeft er zó veel zin in! Vanuit het raampje naar de ‘cockpit’ zien we dat de chauffeur zijn vrouw heeft meegenomen en dat ze een baby’tje van een paar maanden oud in haar armen heeft liggen?! Gewoon voorin, zonder maxi-cosi of gordel, maar veilig in de armen van zijn moeder ligt het jongetje heerlijk te slapen. Mooi land dat Thailand J

De rit naar de watervallen duurt ongeveer 1,5 uur en wanneer we aankomen blijkt dat we helemaal alleen zijn. We spreken met onze chauffeur af dat hij ons om 13 uur weer op pikt en dan gaan we snel naar de Sticky Waterfalls, wat nog op geen 5 minuten lopen afstand van de parkeerplaats ligt. We staan boven aan de watervallen en hebben uitzicht op een mooie vallei en dan overvalt ons de schoonheid van Thailand. Na het bezoeken van de steden zijn we nu op een afgelegen plek in het bos met prachtig helder water, waar geen ander geluid is dan het gefluit van vogels en het kletteren van water op de rotsen. Op dat moment worden we overvallen door het echte vakantiegevoel: heerlijk in de natuur zijn, genieten van de locatie waar je bent, en echt, maar dan ook echt even niks hoeven. Alleen dan toch, begint het avontuur te lonken en willen we zsm ontdekken waar de Sticky Waterfalls haar naam aan te danken heeft. We besluiten dat het waarschijnlijk toch beter is om eerst de spullen beneden bij de watervallen neer te leggen ipv alles op de rug mee te nemen de waterval af. Zo gezegd, zo gedaan. De ‘trap’ naast de watervallen biedt ons een pad naar beneden en we zien een mooi punt waar we alles kunnen droppen. Vervolgens kunnen we eindelijk gaan spelen! Iedereen loopt in z’n badkleding naar de onderkant van de waterval en dan roept iemand: “Wow het is echt sticky!”. De watervallen zijn makkelijk te beklimmen zonder dat je bang hoeft te zijn om naar beneden te vallen, maar hoe dan? Het water dat naar beneden stroomt is afkomstig uit een calciumrijke bron, en laat op zijn weg naar beneden een mineraallaagje achter op de rotsen. Deze crèmekleurige laag is ‘sticky’ en heeft bijzonder veel grip waardoor je je voelt als Spiderman! Omhoog klimmen is een eitje, al is richting de top het mineraallaagje wel een beetje aan het verdwijnen en zijn de rotsen wat gladder. Gelukkig hangen hier ook touwen, zodat we ons makkelijk naar de top kunnen begeven. Als we daarna de weg naar beneden in zetten zijn de touwen heel erg welkom! Het begin is ontzettend glad en je moet goed kijken waar je je voeten neer zet. Daarna is het allemaal weer vertrouwd en gaat het allemaal soepel. De tijd vliegt werkelijk voorbij en om half 1 gaan we richting de top om ff in de zon te liggen en op te drogen.

Om 13 uur stappen we weer in de red taxi en gaan we naar de Wat Phrathat Doi Suthep. Iedereen is nog steeds vrolijk al begint de vermoeidheid er wel een beetje in te hakken en beginnen de buikjes te rommelen. De rit duurt lang, en iedereen begint een beetje te soezen in de bus. Helaas wisten wij niet precies waar deze heilige tempel zich bevond, en blijkt dat het ongeveer 2 uur rijden is voor we er zijn. Ook ligt de tempel op een hoog punt, maar liefst 1,600 meter boven Pai. Aangekomen op locatie gaan we snel wat eten en daarna hebben we de energie om de tempel te bezoeken. Wat blijkt, nadat we ruim 1,600 meter waren gestegen met de auto, moesten we ook nog 306 treden op om bij de tempel te komen. Vooruit, met hernieuwde energie moet dit lukken. Boven aangekomen zien we een grote mooie tempel die weer prachtig versierd is. We zijn er alleen redelijk snel klaar mee en gaan een rondje rondom de tempel lopen, waar we een fantastische viewpoint vinden met uitzicht over Chiang Mai. De stad is veel groter dan we voorheen dachten. Ook hier blijven we niet te lang want iedereen is moe, en dus bellen we onze chauffeur om ons op te pikken en gaan we terug naar ons hostel. Helaas is het ondertussen al half 5 ’s middags, spitstijd in de stad. Over een afstand van 4 km doen we 40 minuten en zitten we vast tussen de uitlaatgassen van alle bussen, auto’s en scooters.

Om half 6 komen we aan bij het hostel en blijkt dat we per persoon 250 baht moeten betalen voor de diensten van onze chauffeur, waarmee hij 1,750 baht (ongeveer 50 euro) zou verdienen. Wij waren hem ontzettend dankbaar en zijn het er allemaal over eens om hem 300 baht pp te betalen. Ik heb iemand nog nooit zo’n diepe buiging zien maken, en ben blij dat we hem hiermee zo gelukkig konden maken. Hierna gaat iedereen even op bed liggen en rond half 9 verzamelen we met z’n allen om te gaan eten. Deze keer geen maaltijd van La, maar we gaan met een groep van 12 man richting de Night Market waar veel streetfood tentjes zitten. Het eten is weer overheerlijk! (En Marijke was het gelukkigste meisje ter wereld met haar smoothie voor 20 baht – ongeveer €0,60) Na de maaltijd blijven we nog even hangen maar gaan toch redelijk snel terug naar het hostel om de dag af te sluiten en lekker te gaan slapen. Het was weer een heerlijke dag en morgen kunnen we eindelijk uitslapen. Oh nee, toch niet! We hebben afgesproken met Marijke’s oud-collega die we in Bangkok hebben ontmoet om een kookcursus te gaan doen. Hij neemt nog een vriend mee, en wij hebben nog twee mensen in het hostel gevonden die ook graag willen joinen, dus worden we tussen 8 uur en half 9 opgehaald voor een kookcursus Thais! En nu gaan we slapen, trusten.