Dag 7 - We weten nu hoe je snel aan een Thaise echtgenoot kan komen!

24 januari 2018 - Chiang Mai, Thailand

Goedemorgen! We worden allebei vrolijk wakker want we hebben ontzettend veel zin om wat van de Thaise kookkunsten te gaan leren. Met z’n 6en stappen we zonder ontbijt in de bus, want we hebben van anderen gehoord dat we meer dan genoeg gaan eten. Na een kwartier in de bus stappen we uit op een marktje en worden we door een chef rondgeleid. Hij vertelt ons wat we gaan gebruiken en hoe je dat in Thailand kan verkrijgen. Zelf kopen we niks, want alle ingrediënten die wij gaan gebruiken worden op de boerderij zelf verbouwd. Ondanks dat we weten dat we ontzettend veel gaan eten, wekken de geuren op de markt onze honger en kunnen we het niet laten om wat te halen. Dit leidt tot een ontbijt wat bestaat uit een vleeshapje wat lijkt op een pikanto, en heel zacht groen gekleurd brood, maar allebei wel heel lekker. Als we daarna onze weg vervolgen zit iedereen al te fantaseren over de maaltijd die ze gaan bereiden.

Eenmaal aangekomen op de boerderij worden we met elf man onderverdeeld in de groep van "Lay", een supergrappig Thais meisje die ons zal begeleiden bij het maken van de gerechten. We mogen in totaal vier gerechten maken:

- een curry

- een typisch Thais gerecht

- een soepje

- spring rolls

Stijn en ik besluiten om allebei andere gerechten te maken, zodat we thuis meer recepten kunnen namaken! Yum!

Het eerste gerecht dat Stijn maakt is Pad Thai, daarna spring rolls, een groene curry en de hot en sour soep.

Mijn eerste gerecht is spicy chicken and rice, daarna ook de spring rolls, een groene curry en de hot en sour soep. (Ons voornemen om beiden iets anders te maken, is dus niet helemaal gelukt. :'D Denk dat we toch te veel dezelfde smaak hebben en dus dezelfde dingen lekker vinden.)

De dag start met een rondleiding door de groente- en kruidentuin, geweldig om te zien dat ze hier hun eigen ingrediënten kweken. We komen ook allemaal Aziatische variaties op kruiden tegen, zoals Thai Basil, baby egg plant en nog veel meer..! We mogen alles proeven en ruiken, zo bijzonder om verse lemon grass te plukken of een tros bananen aan een boom te zien groeien. Na het plukken van de benodigde ingrediënten gaan we aan de slag!

Ik begin met het maken van de pittige kip met rijst, en dit is vrij makkelijk. Alle ingrediënten zijn vooraf gewogen en er wordt duidelijk uitgelegd welke stappen je moet nemen. Mijn gerecht lukt dan ook uitzonderlijk goed, en ik ben erg trots op het eindresultaat (en de foto). Stijn zijn Pad Thai lukt wat minder, volgens mij hadden vooral de Thaise noodles wat langer moeten bakken. Het is wel grappig, want aan de basis van (bijna) elk gerecht hier staan drie sauzen: vissaus, oestersaus en sojasaus. Het gaat overal in, behalve in de desserts, zo grapt Lay.

Als de gerechten af zijn, gaan we in de grote groep gezamenlijk de spring rolls maken. Er wordt om vrijwilligers gevraagd en Stijn biedt zich gelijk aan, maar wel als hulpje. André is het andere slachtoffer, maar als echte chefkok heeft hij daar geen moeite mee. Na het bereiden van de inhoud van de springrolls, mogen we zelf loempia's rollen! Heel leuk om te doen, en erg makkelijk. Ze gaan even in de frituur (ze frituren hier echt daadwerkelijk alles) en klaar zijn ze!

We mogen de eerste gangen eten, en bestellen hier een lekker koud biertje bij (het is 11:50 uur ‘s ochtends haha). Maar hierdoor smaakt het extra lekker!

Hierna hebben we twintig minuten pauze en mogen we aan de slag om de curry paste. Lay legt uit welke ingrediënten in een groene curry paste gaan, en wat het verschil is met rode curry paste. Daarna gaan alle ingrediënten samen in een grote vijzel en moeten we gaan stampen. Snel en met korte stoten stampen, want dan blijft de curry lekker vochtig. Lay geeft aan dat als je goed bent in curry maken hier in Thailand, je ook zo een echtgenoot kan vinden ;-) (if you know what I mean). Lol!

Als de curry paste klaar is, gaan we de ingrediënten voorbereiden. Ik proef stiekem van de groene curry paste en hij is echt vrij pittig kan ik je vertellen! We leren dan ook dat groene curry de pittigste variant is; wij dachten altijd allebei dat de rode variant het heetst was. Gelukkig kun je tijdens het maken van de curry zelf beslissen hoeveel van de paste je erin doet. We zijn allebei dus ook heel voorzichtig en uiteindelijk ben ik iets te voorzichtig want hij is helemaal niet pittig :-( wel jammer.

Tot slot maken we de soep, waarbij de korte samenvatting is dat er een hele boel troep (lees: kruiden) in gaat die je uiteindelijk niet opeet, zoals Thaise gember, lemon grass, en nog veel meer. Daarnaast gaat er ook jam van hete pepers doorheen, en Lau waarschuwt ons om er een half theelepeltje in te doen als de soep pittig wilt hebben - een kwart voor medium spicy. Jo, een Nederlandse jongen die we hebben ontmoet in het hostel, luistert niet goed en doet er anderhalve theelepel in. Dat heeft hij geweten! Hij zat me een partij te zweten toen we het op mochten eten, en werd echt knalrood. Haha!

De soep en de curry waren allebei heerlijk! Maar we zaten allebei al zo vol van de eerste twee gangen dat we niet alles op hebben kunnen eten.

Na het eten worden we verzameld in een busje en worden we rond half 3 weer afgezet bij het hostel. Die middag doen we niet veel. We hangen rond bij het hostel, Stijn schrijft het blog en boekt de bus naar Pai voor morgen. Ik doe een middagdutje en 's avonds besluiten we samen op pad te gaan en lopen we een half uur naar de night bazaar. Hier slenteren we tussen de kraampjes en eten we streetfood (wederom heerlijk!). We kopen ons eerste souvenir en lopen dan terug via de smoothietent van de avond ervoor.

Daarna brengen we onze eerste nacht door in een dorm (was prima).

1. Jacqie:
    28 januari 2018
    Hoi lieverds, we kijken nu al helemaal uit naar dat etentje 😜!