Dag 75 - Rond worden gevaren door Ninh Binh

2 april 2018 - Ninh Binh, Vietnam

De wekker staat vroeg, want we willen een boottocht gaan doen door Ninh Binh en het schijnt daar nogal toeristisch te zijn. Als je vroeg gaat, heb je kans dat de bussen Chinezen nog niet aangekomen zijn en dat je een paar foto's kunt maken zonder mensen erop ;-)

We ontbijten bij de homestay met een broodje ei voor Stijn, en een pannenkoek voor pap en mij! Hierna halen we onze gehuurde scooters op bij de homestay. We kijken uit naar nog een dagje cruisen! Helaas doen de remmen van papa zijn scooter het niet, dus moeten we deze omruilen. Daarna moesten ook wij onze scooter omruilen omdat deze uit het niets niet meer startte. Jullie kunnen je dus voorstellen welke kwaliteit onze scooters hadden :'D

Na de rit naar het tankstation bleek ook dat onze banden wel eens opgepompt mochten worden, en hier stond ik vol in de bewondering bij een mevrouw die volgens mij nog nooit sproeten had gezien! Ze bleef maar over mijn arm wrijven om te kijken of het weg kon gaan. Hihi.

Anyway, opgepompt en volgegooid gingen we onderweg naar Trang An, waar de boottoer door de karstrotsen begint. Gelukkig zijn we onderweg naar Trang An - een rit van zo'n 17 km - niet bang om papa kwijt te raken. Zijn krakende, trillende en piepende scooter kun je van kilometers af aan komen horen. Eenmaal aangekomen bij Trang An zien we gelijk dat het enorm toeristisch is! Honderden bootjes en "kapiteins" (bij gebrek aan een beter woord) staan te wachten tot zij de hordes toeristen door de omgeving heen kunnen roeien. We kopen een kaartje en kiezen voor de meest uitgebreide route, waarbij we door maar liefst negen grotten heen zullen varen! Eenmaal in de rij voor bootjes zien we dat de kapiteins voornamelijk bestaan uit oude, bejaarde dametjes. We voelen ons direct niet op ons gemak, zeker omdat het een flinke tocht is die we willen afleggen en we toch niet de lichtste personen zijn. Gelukkig krijgen wij een redelijk gespierde Vietnamese bejaarde man, die van wanten weet want we gaan met een flinke snelheid door de bergen heen, wel met hulp van Stijn die het niet kan aanzien om die man het alleen te laten doen. Hij zet ons hier en daar af bij een tempeltje om hier even rond te kijken, maar neemt gelukkig zelf ook de tijd om een bakkie koffie te doen. Dus besluiten wij ook even koffie te drinken en gaat papa kijken of hij een souvenir voor thuis kan scoren. We vinden uiteindelijk een te lief traditioneel Vietnamees pakje voor Thijs en als wij ook een bakkie gaan doen, trekt papa's souvenir de aandacht van een oudere Vietnamese vrouw. Trots vertelt pap dat hij het pakje heeft gekocht voor zijn kleinzoon, het zoontje van zijn ándere dochter. Niet lang daarna zit opa omgeven door drie Vietnamese vrouwen trots foto's te laten zien van Lieneke en Thijs! De vrouwen koeren en vinden Thijs maar wat lief, waardoor pap nog meer zit te glunderen. Hilarisch!

We varen uiteindelijk zo'n drie uur door de karstbergen en schieten de mooiste foto's! We zien een aantal hele mooie grotten, en de rots die in de recente versie van de film King Kong is gebruikt! Terwijl we terugvaren leren we papa een nieuw woordje: xin chào, dit is 'hallo' in het Vietnamees. Als we het boothuisje naderen, zien we dat het maar goed is dat we vroeg zijn gegaan. Tientallen boten met Vietnamezen en Chinezen komen onze kant op gevaren. Als blanke westerlingen vallen we erg op tussen de bootjes, zeker omdat er één iemand op ons bootje als een dolle "xin chào" aan het roepen is! Van alle kanten worden er foto's van ons gemaakt en "hello" geroepen. Geweldig!

Terug op de opstaplocatie rammelen we van de honger, dus bestellen we een heerlijke maaltijd. Uitgerust en met volle buik rijden we door naar een stadje dat al bestaat sinds de zevende eeuw. Hier wandelen we wat rond, maken wat foto's, maar merken we alledrie dat we toch wel moe zijn. We besluiten terug te rijden naar de homestay (dit is nog zo'n 25 km rijden) en relaxen hier nog even.

Na een uurtje chillen springen we toch maar weer op de scooter, want we hebben nog maar weinig tijd om de omgeving te zien. We rijden door het dorp/de omgeving Tam Coc en zien hier de beroemde Vietnamese "voetroeiers" (deze mensen roeien met hun voeten ipv hun handen, zoals jullie wellicht zelf al hadden bedacht). Het is een prachtige rit, en we kiezen expres de kleine paadjes om zoveel mogelijk van de omgeving te zien. Geweldig!

Hierna gaan we eten bij Minh Toan Restaurant Father Cooking eten, wat een beetje tegenvalt gezien de fantastische reviews op TripAdvisor en brengen we de rest van de avond door met het zoeken van souvenirs voor Lieneke en Remco, en nog een potje pool! Al met al hebben we een heerlijke tijd gehad in Ninh Binh, echt een aanrader als je naar (Noord-)Vietnam afreist!

P.s. we weten dat we verschrikkelijk achterlopen met de blogs en foto's, maar gaan ons best doen om aankomende week nog een aantal blogs te uploaden. Foto's gaat misschien lastig worden, want op de Filipijnen, en met name Palawan waar we eerst heen gaan, schijnt heel slecht WiFi te zijn!

1. Marijke:
    16 april 2018
    Zo prachtig :)!!
  2. Lieneke:
    17 april 2018
    Dat te schattige Vietnamese pakje valt super in de smaak hier! ;) Heel lief dat er souvenirs meegenomen zijn voor ons! En het klinkt zo super mooi, en van de foto's via de app weten we dat het ook prachtig is! Wat beleven jullie toch een hoop en wat heb je straks veel herinneringen om te koesteren, heerlijk :) Het is maar goed dat jullie alles zo gedetailleerd beschrijven, dan kun je later alles nog eens rustig herbeleven. Wij genieten in ieder geval van het mee lezen! Xxxxx
  3. Senja:
    18 april 2018
    Zeker, sluit ik me helemaal bij aan: genieten!